Pengaruh faktor sosial dalam pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Iban
Pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua bukan merupakan proses yang mudah tambahan lagi bagi murid-murid yang jarang bertutur dalam Bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan seharian mereka. Persekitaran yang kurang memberangsangkan mengakibatkan kesukaran kepada murid-murid tersebut mengu...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10415/1/135-260-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/10415/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/43 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua bukan merupakan
proses yang mudah tambahan lagi bagi murid-murid yang jarang bertutur dalam
Bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan seharian mereka. Persekitaran yang
kurang memberangsangkan mengakibatkan kesukaran kepada murid-murid
tersebut menguasai Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dan seterusnya
memberi kesan kepada prestasi pembelajaran mereka di dalam bilik darjah.
Sehubungan itu, tujuan kajian ini adalah untuk melihat pengaruh faktor sosial
yang mempengaruhi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua muridmurid
Iban. Kajian tinjauan dijalankan secara kuantitatif yang melibatkan
seramai 225 orang murid Iban tahap 2 di sekolah-sekolah rendah pedalaman 3 di
daerah Kapit. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah borang soal
selidik yang mempunyai 42 item secara keseluruhannya yang merangkumi lima
aspek sosial, iaitu rakan-rakan, keluarga, persekitaran, motivasi dan sikap. Hasil
kajian menunjukkan bahawa faktor sosial dominan yang mempengaruhi
pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua ialah faktor motivasi, sikap
dan persekitaran. Justeru, guru Bahasa Melayu perlu mengambil kira aspek sosial
motivasi, sikap dan persekitaran dalam merancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran, selain faktor sosial rakan sebaya dan keluarga, terutamanya yang
mengajar Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua kepada murid-murid bukan
bahasa Melayu. |
---|