Penggunaan strategi komunikasi dalam rutin perundingan makna
Sifat kerjasama dalam komunikasi antara pelajar dan penutur natif dilihat dapat membantu meningkatkan kecekapan komunikatif pelajar. Kecekapan komunikatif merupakan pendekatan yang memberi fokus kepada interaksi dan komunikasi. Kajian ini merupakan sebuah kajian kualitatif yang menganalisis data...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10666/1/14558-47998-2-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/10666/ http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/897 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Sifat kerjasama dalam komunikasi antara pelajar dan penutur natif dilihat dapat membantu
meningkatkan kecekapan komunikatif pelajar. Kecekapan komunikatif merupakan
pendekatan yang memberi fokus kepada interaksi dan komunikasi. Kajian ini merupakan
sebuah kajian kualitatif yang menganalisis data yang diperolehi daripada interaksi pelajar
bersama penutur natif bahasa Sepanyol. Kajian ini dijalankan untuk melihat penggunaan
strategi komunikasi (SK) dalam rutin perundingan makna oleh pelajar bahasa Sepanyol
dalam komunikasi mediasi komputer secara sinkronis semasa perbualan bersama penutur
natif berlangsung. Sebanyak 12 jenis SK yang dikaji dalam kajian ini. Seramai 60 orang
pelajar elektif bahasa Sepanyol dari tiga buah universiti iaitu Universiti Kebangsaan
Malaysia, Universiti Utara Malaysia dan Universiti Putra Malaysia dipilih sebagai responden
kajian. Responden terdiri daripada pelajar Tahap I, Tahap II dan Tahap III. Data utama kajian
ialah teks perbualan pelajar bersama penutur natif dalam laman sembang atas talian.
Perbualan ini merupakan perbualan bebas yang berlangsung selama dua jam bagi setiap sesi.
Jumlah keseluruhan masa perbualan adalah selama 120 jam. Tujuan penggunaan SK adalah
untuk meningkatkan kefasihan dan kelangsungan perbualan tanpa terlalu menitikberatkan
ketepatan dalam konteks bahasa sasaran. Model Zhao (2010) dan Model Smith (2003)
dijadikan panduan untuk melihat kepada fasa rutin perundingan makna. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa pelajar tanpa mengira tahap kecekapan bahasa menggunakan SK
tertentu dalam setiap fasa rutin perundingan makna. Penggunaan SK yang sesuai dalam rutin
perundingan membantu pelajar untuk menjayakan komunikasi. Implikasi kajian ini
menunjukkan para pelajar dapat meningkatkan kecekapan komunikatif mereka dalam bahasa
asing yang dipelajari. |
---|