Sejarah penubuhan dan perkembangan agensi propaganda: pengalaman Malaysia sejak darurat sehingga Konfrontasi Malaysia-Indonesia (1948-1965)

Artikel ini mengkaji perkembangan dan pengalaman agensi propaganda di Malaysia ketika era Konfrontasi Malaysia-Indonesia, 1963-1966. Walau bagaimanapun, perbincangan dimulakan dengan latar belakang perkembangan agensi propaganda yang ditubuhkan oleh kerajaan sejak zaman darurat, 1948-1960. Ia pentin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sahul Hamid Mohamed Maiddin
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13363/1/21785-62691-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13363/
http://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1036
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
Description
Summary:Artikel ini mengkaji perkembangan dan pengalaman agensi propaganda di Malaysia ketika era Konfrontasi Malaysia-Indonesia, 1963-1966. Walau bagaimanapun, perbincangan dimulakan dengan latar belakang perkembangan agensi propaganda yang ditubuhkan oleh kerajaan sejak zaman darurat, 1948-1960. Ia penting bagi mendapatkan gambaran peringkat awal kerana fundamentalnya mempunyai pengaruh British yang sudah sedia arif dengan penubuhan dan kepentingan agensi propaganda. Di Malaysia, ia berevolusi daripada badan penerangan kolonial kepada agensi propaganda rasmi kerajaan selepas merdeka. Tenaga pelaksananya turut berpindah daripada tangan para pegawai British kepada anak tempatan. Bahagian kedua artikel ini memfokuskan kepada pelaksanaan program propaganda dan perang saraf ketika era konfrontasi. Berpandukan pengalaman zaman darurat, dua agensi paling penting, Kementerian Penerangan dan subordinatnya, Seksyen Perang Saraf, menggubal dan melancarkan siri propaganda secara sistematik. Filem, kempen, rapat umum dan unsur patriotisme merupakan antara elemen yang digunakan bagi menyebarkan propaganda. Matlamatnya adalah untuk mengukuhkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan yang memerintah serta menimbulkan kebencian terhadap musuh. Hasilnya, kerajaan Malaysia terus mara dengan sokongan padu daripada rakyat tempatan serta komuniti politik antarabangsa secara amnya. Artikel ini sebahagian besarnya menggunakan sumber primer seperti akhbar, majalah, dokumen rasmi kerajaan, laporan dan hansard parlimen. Artikel ini merumuskan bahawa agensi propaganda memainkan peranan penting dalam menghadapi dua konflik terbesar sebelum dan selepas merdeka. Pengalaman dalam darurat menjadi pemangkin kepada keefisyenan strategi propaganda ketika konfrontasi.