Tradisionalis, penyimpangan dan puisi sukar dalam puisi Melayu moden
Kajian ini membincangkan fenomena yang berlaku dalam sejarah puisi Melayu moden sejak awal dekad 1930-an sehingga dekad 1970-an. Puisi Melayu moden yang bermula pada awal dekad 1930-an merupakan hasil transformasi puisi Melayu tradisional, khususnya pantun dan syair yang menjadi teks hipogramnya....
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/15427/1/jatma-2020-0803-02.pdf http://journalarticle.ukm.my/15427/ http://www.ukm.my/jatma/jilid-8-bil-3/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini membincangkan fenomena yang berlaku dalam sejarah puisi Melayu moden sejak awal dekad 1930-an
sehingga dekad 1970-an. Puisi Melayu moden yang bermula pada awal dekad 1930-an merupakan hasil transformasi
puisi Melayu tradisional, khususnya pantun dan syair yang menjadi teks hipogramnya. Transformasi ini lebih banyak
memperlihatkan persamaannya, terutamanya pada tipografi dan bahasa dengan teks hipogramnya. Persamaan ini yang
sering disebut oleh pengkaji terdahulu sebagai pengaruh dan kesinambungan daripada puisi tradisional adalah wajar
kerana puisi moden tidak lahir dalam kekosongan budaya. Meskipun demikian, sejak kelahirannya pada awal dekad
1930-an sehingga dekad 1960-an, puisi moden terus-menerus memperlihatkan persamaan dengan teknik penciptaan
pantun dan syair. Puisi-puisi ini yang mendominasi jagat perpuisian Melayu telah menjulang tokoh-tokoh penyairnya
pada setiap dekad. Penyair dan pembacanya dapat dianggap tradisionalis. Dengan teknik yang statik, penyairnya
pada setiap dekad mengungkapkan peristiwa yang berlaku pada dekad kehadirannya. Ketaasuban terhadap puisi
yang mudah difahami dan peranannya sebagai alat komunikasi puitis telah menyebabkan pembaca menolak puisipuisi yang menyimpang daripada tradisionalis dan sukar difahami. Noor S.I., A.S. Amin dan M. Ghazali dianggap
pemuisi kabur apabila puisi-puisi mereka muncul pada pertengahan dekad 1950-an lalu ditolak khalayak. Pembaca
juga menolak puisi-puisi sukar Suhaimi Haji Muhammad pada dekad 1960-an dan puisi-puisi sukar Baha Zain pada
dekad 1970-an. Puisi-puisi mereka tidak dapat difahami berdasarkan pengalaman pembacaan puisi mereka. Justeru,
kaedah pembacaan puisi sukar dengan teori yang khusus perlu diketengahkan agar pembaca dapat menggali makna
yang hendak disampaikan oleh penyairnya dan kerja-kerja perpuisian mereka tidak menjadi sia-sia. |
---|