Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya
Kajian ini membicarakan kepenyairan Usman Awang, Sasterawan Negara yang ketiga. Pembicaraan ini berkisar terhadap keindahan gaya bahasa pertautan dalam puisi yang disampai dengan begitu berkesan sekali sehingga berjaya menjadikannya sebagai seorang tokoh penyair besar dalam dunia kepenyairan tanah...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/15429/1/jatma-2020-0803-04.pdf http://journalarticle.ukm.my/15429/ http://www.ukm.my/jatma/jilid-8-bil-3/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.15429 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.154292020-10-25T02:11:14Z http://journalarticle.ukm.my/15429/ Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya Muharam Awang, Shaiful Bahri Md. Radzi, Kajian ini membicarakan kepenyairan Usman Awang, Sasterawan Negara yang ketiga. Pembicaraan ini berkisar terhadap keindahan gaya bahasa pertautan dalam puisi yang disampai dengan begitu berkesan sekali sehingga berjaya menjadikannya sebagai seorang tokoh penyair besar dalam dunia kepenyairan tanah air. Data kajian ini melibatkan cabutan sajak-sajak ciptaan Usman Awang yang antara lain termasuk Gelombang (1960); Duri dan Api (1967); Kaki Langit (1971); Salam Benua (1987) dan Puisi-Puisi Pilihan Sasterawan Negara Usman Awang (1987). Bagi menganalisis keindahan puisi Usman Awang maka Model Gaya Bahasa Hendry Guntur Tarigan khususnya gaya Bahasa pertautan diaplikasikan bagi mengenal pasti gaya bahasa ini digunakannya dalam puisi. Keindahan puisi ini terbukti kerana kebijaksanaannya dalam menjalin penggunaan gaya bahasa pertautan seperti metonimia, sinekdoke, alusi, eufemisme, epitet, antonomasia, paralelisme, dan asidenton dalam ciptaan puisi sehingga menjadikannya sebegitu indah sehingga menyentuh kalbu. Kekuatan ini membolehkan Usman Awang menyampaikan tema kemanusiaan secara berkesan ketika merakamkan peristiwa sejarah penting tanah air serta yang menyentuh isu-isu antarabangsa dan sejagat. Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15429/1/jatma-2020-0803-04.pdf Muharam Awang, and Shaiful Bahri Md. Radzi, (2020) Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya. International Journal of the Malay World and Civilisation, 8 (3). pp. 33-42. ISSN 2289-1706 http://www.ukm.my/jatma/jilid-8-bil-3/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini membicarakan kepenyairan Usman Awang, Sasterawan Negara yang ketiga. Pembicaraan ini berkisar
terhadap keindahan gaya bahasa pertautan dalam puisi yang disampai dengan begitu berkesan sekali sehingga berjaya
menjadikannya sebagai seorang tokoh penyair besar dalam dunia kepenyairan tanah air. Data kajian ini melibatkan
cabutan sajak-sajak ciptaan Usman Awang yang antara lain termasuk Gelombang (1960); Duri dan Api (1967); Kaki
Langit (1971); Salam Benua (1987) dan Puisi-Puisi Pilihan Sasterawan Negara Usman Awang (1987). Bagi menganalisis
keindahan puisi Usman Awang maka Model Gaya Bahasa Hendry Guntur Tarigan khususnya gaya Bahasa pertautan
diaplikasikan bagi mengenal pasti gaya bahasa ini digunakannya dalam puisi. Keindahan puisi ini terbukti kerana
kebijaksanaannya dalam menjalin penggunaan gaya bahasa pertautan seperti metonimia, sinekdoke, alusi, eufemisme,
epitet, antonomasia, paralelisme, dan asidenton dalam ciptaan puisi sehingga menjadikannya sebegitu indah sehingga
menyentuh kalbu. Kekuatan ini membolehkan Usman Awang menyampaikan tema kemanusiaan secara berkesan ketika
merakamkan peristiwa sejarah penting tanah air serta yang menyentuh isu-isu antarabangsa dan sejagat. |
format |
Article |
author |
Muharam Awang, Shaiful Bahri Md. Radzi, |
spellingShingle |
Muharam Awang, Shaiful Bahri Md. Radzi, Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya |
author_facet |
Muharam Awang, Shaiful Bahri Md. Radzi, |
author_sort |
Muharam Awang, |
title |
Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya |
title_short |
Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya |
title_full |
Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya |
title_fullStr |
Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya |
title_full_unstemmed |
Indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan Usman Awang dalam puisinya |
title_sort |
indah lagi mengasyikkan: gaya bahasa pertautan usman awang dalam puisinya |
publisher |
Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/15429/1/jatma-2020-0803-04.pdf http://journalarticle.ukm.my/15429/ http://www.ukm.my/jatma/jilid-8-bil-3/ |
_version_ |
1683231744258473984 |