Tahap pencapaian hafazan murid Tahfiz Model Ulul Albab di negeri Johor
Pelaksanaan Program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) merupakan salah satu kesinambungan daripada usaha kerajaan dalam memperkembang pendidikan tahfiz kepada murid sekolah menengah. Setelah enam tahun pelaksanaan program ini, terdapat beberapa permasalahan yang berbangkit antaranya tahap pencapaian...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/15959/1/411-Article%20Text-1505-1-10-20201207.pdf http://journalarticle.ukm.my/15959/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/27 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Pelaksanaan Program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) merupakan salah satu
kesinambungan daripada usaha kerajaan dalam memperkembang pendidikan tahfiz
kepada murid sekolah menengah. Setelah enam tahun pelaksanaan program ini,
terdapat beberapa permasalahan yang berbangkit antaranya tahap pencapaian
hafazan murid kurang memuaskan. Sorotan lepas mendapati tidak semua murid
yang mengikuti program ini dapat menghabiskan hafazan sebanyak 30 juzuk AlQuran dalam tempoh lima tahun pengajian seperti yang digariskan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia. Justeru, pengkaji ingin melihat tahap
pencapaian hafazan murid TMUA sekolah menengah KPM. Kajian ini merupakan
kajian kuantitatif berbentuk deskriptif ke atas 829 orang murid TMUA sekolah
menengah. Analisis skor min digunakan bagi melihat tahap pencapaian hafazan
mereka. Hasil analisis menunjukkan tahap pencapaian hafazan murid berada di
tahap sederhana tinggi dengan skor min 3.67. Hasil kajian juga mendapati terdapat
tiga cabaran yang dihadapi dalam pelaksanaan TMUA iaitu cabaran dari sudut
sistem, cabaran dari sudut guru dan cabaran dari sudut pelajar. Justeru, cabaran
dan permasalahan yang ada perlu diatasi dan diperbaiki bersama bagi
merealisasikan harapan negara. Pedagogi guru, teknik menghafaz yang diamalkan
oleh murid serta perkara-perkara lain yang menyumbang kepada kejayaan murid
dalam menghafaz perlu diberi perhatian yang sewajarnya bagi memastikan
matlamat pelaksanaan TMUA tercapai dengan jayanya. |
---|