Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dan pemodenan pendidikan di Kelantan, 1917-1957
Artikel ini mengkaji peranan dan sumbangan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dalam memajukan pendidikan di negeri Kelantan sejak pembukaan sekolah pertama organisasi tersebut pada 1917 sehingga berakhirnya pentadbiran British di Kelantan pada 1957 berikutan kemerdek...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16851/1/47777-154730-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16851/ https://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1391 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Artikel ini mengkaji peranan dan sumbangan Majlis Agama Islam
dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dalam memajukan
pendidikan di negeri Kelantan sejak pembukaan sekolah pertama
organisasi tersebut pada 1917 sehingga berakhirnya pentadbiran
British di Kelantan pada 1957 berikutan kemerdekaan Tanah
Melayu. Sebagai sebuah organisasi yang memperjuangkan hal-hal
agama, adat dan kebajikan masyarakat Melayu MAIK ternyata bijak
mengatur strategi untuk memodenkan pendidikan bagi manfaat umat
Islam di negeri itu walaupun dibelenggu oleh dasar-dasar pihak
penjajah. Pembirokrasi dalam pentadbiran yang banyak mencontohi
sistem birokrasi British di Kelantan dan Tanah Melayu ternyata
membolehkan MAIK merancang pembaharuan dalam pendidikan
dengan cara yang lebih sistematik. Hasilnya, MAIK bukan sahaja
berjaya menubuhkan sekolah-sekolah kendalian MAIK, malah
berupaya membawa masuk banyak sekolah di negeri itu untuk berada
di bawah naungan organisasi tersebut. Manakala strategi MAIK
menyediakan sekolah Inggeris dan sekolah Arab pula membuktikan
MAIK berusaha untuk memberi pendidikan yang seimbang antara
duniawi dan ukhrawi kepada masyarakat Islam di negeri itu. Malah
MAIK mendahului pihak British dalam aspek pendidikan wanita.
Organisasi ini bertanggungjawab memajukan pendidikan wanita di
Kelantan termasuk memberi peluang kepada kanak-kanak perempuan
melanjutkan pengajian ke luar negara. Kajian ini menggunakan
kaedah kualitatif yang melibatkan pengumpulan dan penilaian data
daripada sumber-sumber primer yang diperoleh daripada Arkib
Negara Malaysia, Perpustakaan Negara Malaysia, Perpustakaan
MAIK dan Perpustakaan Hamzah Sendut, Universiti Sains Malaysia.
Kajian ini mendapati langkah-langkah pembirokrasian dalam
pentadbiran pendidikan, penubuhan sekolah Inggeris dan sekolah
Arab serta pemerkasaan pendidikan wanita bukan sahaja menjadikan
sekolah kendalian MAIK terus kukuh dan mendapat kepercayaan orang ramai malah meletakkan MAIK dan para penggiatnya sebagai
aktor dan ejen yang penting dalam memelihara kebajikan serta
kesejahteraan masyarakat tempatan melalui pendidikan sepanjang
berlangsungnya kolonialisme British di negeri itu. |
---|