Perkahwinan bawah umur dari perspektif maqāṣid al-sharī‘ah

Setiap pensyariatan dalam Islam mempunyai hikmah dan objektifnya yang tersendiri. Secara umumnya, objektif pensyariatan bertujuan untuk menghasilkan sebanyak mungkin maṣlaḥah kepada manusia dan menolak sebanyak mungkin mafsadah daripada manusia. Begitu juga dengan akad perkahwinan yang disyariatkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nurul Ain Hazram, Raihanah Azahari
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Penyelidikan Syariah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18240/1/JCIL-2021-62-Article-4.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18240/
http://www.ukm.my/jcil/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
Description
Summary:Setiap pensyariatan dalam Islam mempunyai hikmah dan objektifnya yang tersendiri. Secara umumnya, objektif pensyariatan bertujuan untuk menghasilkan sebanyak mungkin maṣlaḥah kepada manusia dan menolak sebanyak mungkin mafsadah daripada manusia. Begitu juga dengan akad perkahwinan yang disyariatkan dalam Islam, terdapat objektif utama yang ingin dicapai oleh syarak disebalik pensyariatan tersebut. Mutakhir ini, perbahasan mengenai isu perkahwinan bawah umur mula hangat dibincangkan semula. Para sarjana Islam juga turut berbeza pandangan terhadap amalan perkahwinan bawah umur ini, memandangkan amalan ini sering dikaitkan dengan kemudaratan dan risiko buruk yang kan ditanggung oleh kanak-kanak yang berkahwin pada usia muda. Justeru, artikel ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana amalan perkahwinan bawah umur menepati Maqāṣid Syariah dalam pensyariatan perkahwinan. Artikel ini mendapati bahawa amalan perkahwinan bawah umur secara umumnya boleh mencapai objektif-objektif syarak dalam perkahwinan sekiranya perkahwinan tersebut dilakukan dengan syarat-syaratnya. Tambahan lagi, ada beberapa keadaan dalam perkahwinan bawah umur yang dilihat sebagai salah satu cara dalam menolak mafsadah yang lebih besar, seperti bagi mengelakkan berlakunya zina dan kehamilan luar nikah.