Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah
Beban kerja dalam kalangan guru semakin mencabar saban tahun ditambahkan lagi dengan keperluan pembelajaran secara maya. Keadaan ini memberi kesan kepada tingkahlaku guru di tempat kerja seperti peningkatan burnout dan kurangnya penglibatan kerja. Justeru itu, kajian ini mengenalpasti hubungan antar...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/18996/1/51786-169773-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/18996/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1427 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.18996 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.189962022-07-22T00:51:04Z http://journalarticle.ukm.my/18996/ Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah Mohammad Saipol Mohd Sukor, Nabila Azman, Beban kerja dalam kalangan guru semakin mencabar saban tahun ditambahkan lagi dengan keperluan pembelajaran secara maya. Keadaan ini memberi kesan kepada tingkahlaku guru di tempat kerja seperti peningkatan burnout dan kurangnya penglibatan kerja. Justeru itu, kajian ini mengenalpasti hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru di beberapa buah sekolah menengah di Johor. Reka bentuk kajian kuantitatif telah digunakan dengan menggunakan soal selidik Maslach Burnout Inventory (MBI) dan Utrecht Work Engagement Scale (UWES). Sampel kajian adalah sebanyak 95 orang guru sekolah menengah. Hasil analisis korelasi menunjukkan dimensi keletihan emosi dan dipersonalisasi mempunyai hubungan negatif yang signifikan dengan penglibatan kerja, manakala pencapaian peribadi mempunyai hubungan signifikan yang positif dengan penglibatan kerja dalam kalangan guru. Kajian ini memberikan nilai tambah kepada pihak sekolah serta pengkaji akan datang dalam merancang dan melaksanakan strategi atau intervensi yang bersesuaian untuk mengurangkan burnout seterusnya meningkatkan penglibatan kerja dalam kalangan guru. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18996/1/51786-169773-1-SM.pdf Mohammad Saipol Mohd Sukor, and Nabila Azman, (2021) Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 18 (8(SI)). pp. 12-22. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1427 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Beban kerja dalam kalangan guru semakin mencabar saban tahun ditambahkan lagi dengan keperluan pembelajaran secara maya. Keadaan ini memberi kesan kepada tingkahlaku guru di tempat kerja seperti peningkatan burnout dan kurangnya penglibatan kerja. Justeru itu, kajian ini mengenalpasti hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru di beberapa buah sekolah menengah di Johor. Reka bentuk kajian kuantitatif telah digunakan dengan menggunakan soal selidik Maslach Burnout Inventory (MBI) dan Utrecht Work Engagement Scale (UWES). Sampel kajian adalah sebanyak 95 orang guru sekolah menengah. Hasil analisis korelasi menunjukkan dimensi keletihan emosi dan dipersonalisasi mempunyai hubungan negatif yang signifikan dengan penglibatan kerja, manakala pencapaian peribadi mempunyai hubungan signifikan yang positif dengan penglibatan kerja dalam kalangan guru. Kajian ini memberikan nilai tambah kepada pihak sekolah serta pengkaji akan datang dalam merancang dan melaksanakan strategi atau intervensi yang bersesuaian untuk mengurangkan burnout seterusnya meningkatkan penglibatan kerja dalam kalangan guru. |
format |
Article |
author |
Mohammad Saipol Mohd Sukor, Nabila Azman, |
spellingShingle |
Mohammad Saipol Mohd Sukor, Nabila Azman, Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah |
author_facet |
Mohammad Saipol Mohd Sukor, Nabila Azman, |
author_sort |
Mohammad Saipol Mohd Sukor, |
title |
Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah |
title_short |
Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah |
title_full |
Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah |
title_fullStr |
Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah |
title_sort |
hubungan antara burnout dan penglibatan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2021 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/18996/1/51786-169773-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/18996/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1427 |
_version_ |
1739829175896768512 |