Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang
Guru merupakan pemboleh ubah penting dalam mencorakkan aktiviti pengajaran karangan. Kompetensi lingustik yang baik berkaitan kandungan ilmu penulisan, menguasai taksonomi pembinaan pertautan dan mengetahui amalan pedagogi berkesan dalam mengajarkan sarana kohesi akan dapat menyelesaikan masalah mur...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/21243/1/54411-199100-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/21243/ https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.21243 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.212432023-03-07T01:38:05Z http://journalarticle.ukm.my/21243/ Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A. Hamid, Guru merupakan pemboleh ubah penting dalam mencorakkan aktiviti pengajaran karangan. Kompetensi lingustik yang baik berkaitan kandungan ilmu penulisan, menguasai taksonomi pembinaan pertautan dan mengetahui amalan pedagogi berkesan dalam mengajarkan sarana kohesi akan dapat menyelesaikan masalah murid dalam mengarang. Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk meneroka amalan pedagogi guru Bahasa Melayu terhadap pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan. Kajian ini berbentuk kajian kes pelbagai kes-pelbagai tempat. Tiga orang guru cemerlang Bahasa Melayu terlibat sebagai peserta kajian yang dipilih berdasarkan persampelan bertujuan daripada tiga buah sekolah di negeri Pahang. Instrumen yang digunakan bagi mengumpul data melibatkan temu bual mendalam, pemerhatian dan analisis dokumen. Temu bual dilakukan secara berulang kali bagi membolehkan data-data mencapai tahap ketepuan. Data yang diperoleh melalui proses triangulasi ini dianalisis dengan menggunakan pendekatan tematik bagi pembinaan tema untuk menjawab persoalan kajian berkaitan dengan aspek sarana kohesi dalam pengajaran karangan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat empat konstruk amalan pedagogi guru iaitu, elemen lingustik, teknik pembinaan kohesi, strategi pengajaran, dan penilaian karangan. Secara keseluruhannya, amalan pedagogi guru terhadap pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan dalam kajian ini terbukti dapat mengupaya pembelajaran kemahiran menulis. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/21243/1/54411-199100-1-PB.pdf Rozita Mohamad Yuneh, and Rahim Aman, and Shahidi A. Hamid, (2022) Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 23 . pp. 176-191. ISSN 1511-8393 https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Guru merupakan pemboleh ubah penting dalam mencorakkan aktiviti pengajaran karangan. Kompetensi lingustik yang baik berkaitan kandungan ilmu penulisan, menguasai taksonomi pembinaan pertautan dan mengetahui amalan pedagogi berkesan dalam mengajarkan sarana kohesi akan dapat menyelesaikan masalah murid dalam mengarang. Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk meneroka amalan pedagogi guru Bahasa Melayu terhadap pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan. Kajian ini berbentuk kajian kes pelbagai kes-pelbagai
tempat. Tiga orang guru cemerlang Bahasa Melayu terlibat sebagai peserta kajian yang dipilih berdasarkan persampelan bertujuan daripada tiga buah sekolah di negeri Pahang. Instrumen yang digunakan bagi mengumpul data melibatkan temu bual mendalam, pemerhatian dan analisis dokumen. Temu bual dilakukan secara berulang kali bagi membolehkan data-data mencapai tahap ketepuan. Data yang diperoleh melalui proses triangulasi ini dianalisis dengan menggunakan pendekatan tematik bagi pembinaan tema untuk menjawab persoalan kajian berkaitan dengan aspek sarana kohesi dalam pengajaran karangan. Dapatan kajian menunjukkan
terdapat empat konstruk amalan pedagogi guru iaitu, elemen lingustik, teknik pembinaan kohesi, strategi pengajaran, dan penilaian karangan. Secara keseluruhannya, amalan pedagogi guru terhadap pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan dalam kajian ini terbukti dapat mengupaya pembelajaran kemahiran menulis. |
format |
Article |
author |
Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A. Hamid, |
spellingShingle |
Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A. Hamid, Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang |
author_facet |
Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A. Hamid, |
author_sort |
Rozita Mohamad Yuneh, |
title |
Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang |
title_short |
Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang |
title_full |
Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang |
title_fullStr |
Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang |
title_full_unstemmed |
Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang |
title_sort |
pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/21243/1/54411-199100-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/21243/ https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563 |
_version_ |
1759690438938198016 |