Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang

Guru merupakan pemboleh ubah penting dalam mencorakkan aktiviti pengajaran karangan. Kompetensi lingustik yang baik berkaitan kandungan ilmu penulisan, menguasai taksonomi pembinaan pertautan dan mengetahui amalan pedagogi berkesan dalam mengajarkan sarana kohesi akan dapat menyelesaikan masalah mur...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A. Hamid
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/21243/1/54411-199100-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21243/
https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.21243
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.212432023-03-07T01:38:05Z http://journalarticle.ukm.my/21243/ Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang Rozita Mohamad Yuneh, Rahim Aman, Shahidi A. Hamid, Guru merupakan pemboleh ubah penting dalam mencorakkan aktiviti pengajaran karangan. Kompetensi lingustik yang baik berkaitan kandungan ilmu penulisan, menguasai taksonomi pembinaan pertautan dan mengetahui amalan pedagogi berkesan dalam mengajarkan sarana kohesi akan dapat menyelesaikan masalah murid dalam mengarang. Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk meneroka amalan pedagogi guru Bahasa Melayu terhadap pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan. Kajian ini berbentuk kajian kes pelbagai kes-pelbagai tempat. Tiga orang guru cemerlang Bahasa Melayu terlibat sebagai peserta kajian yang dipilih berdasarkan persampelan bertujuan daripada tiga buah sekolah di negeri Pahang. Instrumen yang digunakan bagi mengumpul data melibatkan temu bual mendalam, pemerhatian dan analisis dokumen. Temu bual dilakukan secara berulang kali bagi membolehkan data-data mencapai tahap ketepuan. Data yang diperoleh melalui proses triangulasi ini dianalisis dengan menggunakan pendekatan tematik bagi pembinaan tema untuk menjawab persoalan kajian berkaitan dengan aspek sarana kohesi dalam pengajaran karangan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat empat konstruk amalan pedagogi guru iaitu, elemen lingustik, teknik pembinaan kohesi, strategi pengajaran, dan penilaian karangan. Secara keseluruhannya, amalan pedagogi guru terhadap pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan dalam kajian ini terbukti dapat mengupaya pembelajaran kemahiran menulis. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/21243/1/54411-199100-1-PB.pdf Rozita Mohamad Yuneh, and Rahim Aman, and Shahidi A. Hamid, (2022) Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 23 . pp. 176-191. ISSN 1511-8393 https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Guru merupakan pemboleh ubah penting dalam mencorakkan aktiviti pengajaran karangan. Kompetensi lingustik yang baik berkaitan kandungan ilmu penulisan, menguasai taksonomi pembinaan pertautan dan mengetahui amalan pedagogi berkesan dalam mengajarkan sarana kohesi akan dapat menyelesaikan masalah murid dalam mengarang. Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk meneroka amalan pedagogi guru Bahasa Melayu terhadap pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan. Kajian ini berbentuk kajian kes pelbagai kes-pelbagai tempat. Tiga orang guru cemerlang Bahasa Melayu terlibat sebagai peserta kajian yang dipilih berdasarkan persampelan bertujuan daripada tiga buah sekolah di negeri Pahang. Instrumen yang digunakan bagi mengumpul data melibatkan temu bual mendalam, pemerhatian dan analisis dokumen. Temu bual dilakukan secara berulang kali bagi membolehkan data-data mencapai tahap ketepuan. Data yang diperoleh melalui proses triangulasi ini dianalisis dengan menggunakan pendekatan tematik bagi pembinaan tema untuk menjawab persoalan kajian berkaitan dengan aspek sarana kohesi dalam pengajaran karangan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat empat konstruk amalan pedagogi guru iaitu, elemen lingustik, teknik pembinaan kohesi, strategi pengajaran, dan penilaian karangan. Secara keseluruhannya, amalan pedagogi guru terhadap pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan dalam kajian ini terbukti dapat mengupaya pembelajaran kemahiran menulis.
format Article
author Rozita Mohamad Yuneh,
Rahim Aman,
Shahidi A. Hamid,
spellingShingle Rozita Mohamad Yuneh,
Rahim Aman,
Shahidi A. Hamid,
Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang
author_facet Rozita Mohamad Yuneh,
Rahim Aman,
Shahidi A. Hamid,
author_sort Rozita Mohamad Yuneh,
title Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang
title_short Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang
title_full Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang
title_fullStr Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang
title_full_unstemmed Pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : Analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang
title_sort pengajaran sarana kohesi dalam proses penulisan karangan : analisis tematik amalan pedagogi guru cemerlang
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/21243/1/54411-199100-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21243/
https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563
_version_ 1759690438938198016