Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch

Antara ciri terpenting dalam pembelajaran bahasa Arab ialah sikap. Oleh itu, instrumen yang jitu dari segi kesahan konstruk serta kebolehpercayaan untuk mengukur tahap sikap pelajar terhadap pembelajaran bahasa Arab adalah penting. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengesahkan instrumen yang digunaka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Afiqah Athirah Mohd Rushdi, Lily Hanefarezan Asbulah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/21813/1/60396-200182-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21813/
https://ejournal.ukm.my/ijwas/issue/view/1533
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.21813
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.218132023-07-10T01:26:44Z http://journalarticle.ukm.my/21813/ Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch Nur Afiqah Athirah Mohd Rushdi, Lily Hanefarezan Asbulah, Antara ciri terpenting dalam pembelajaran bahasa Arab ialah sikap. Oleh itu, instrumen yang jitu dari segi kesahan konstruk serta kebolehpercayaan untuk mengukur tahap sikap pelajar terhadap pembelajaran bahasa Arab adalah penting. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengesahkan instrumen yang digunakan untuk menentukan tahap sikap pelajar bahasa Arab di universiti awam. Bagi mengumpul data, pengedaran soal selidik telah dilakukan kepada 40 pelajar tahun akhir Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) dan Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (UniSHAMS) yang mengikuti program pengajian bahasa Arab. Bagi mengukur kesahan dan kebolehpercayaan dalam kajian ini, Model Pengukuran Rasch berbantukan Winsteps versi 5.2. telah digunakan. Dapatan menemukan tahap noise instrumen adalah pada 7.0% iaitu kurang daripada nilai terkawal maksimum pada 15%. Selain itu, hanya tiga item yang direkodkan terkeluar dari julat kesesuaian Mean Square namun telah dikekalkan dan dimurnikan. Sementara itu, indeks kebolehpercayaan item adalah pada 0.96 yang dianggap sebagai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan indeks pemisahan responden pada 3.31. Dapatan ini menunjukkan kesahan konstruk instrumen sikap pembelajaran bahasa Arab. Kesimpulannya, Model Pengukuran Rasch telah membuktikan bahawa instrumen sikap terhadap pembelajaran bahasa Arab dalam kajian ini mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi seterusnya wajar digunakan untuk mengukur tahap sikap pelajar di institut pengajian tinggi. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/21813/1/60396-200182-1-SM.pdf Nur Afiqah Athirah Mohd Rushdi, and Lily Hanefarezan Asbulah, (2022) Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch. Jurnal Antarabangsa Kajian Asia Barat, 14 . pp. 98-110. ISSN 2229-8924 https://ejournal.ukm.my/ijwas/issue/view/1533
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Antara ciri terpenting dalam pembelajaran bahasa Arab ialah sikap. Oleh itu, instrumen yang jitu dari segi kesahan konstruk serta kebolehpercayaan untuk mengukur tahap sikap pelajar terhadap pembelajaran bahasa Arab adalah penting. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengesahkan instrumen yang digunakan untuk menentukan tahap sikap pelajar bahasa Arab di universiti awam. Bagi mengumpul data, pengedaran soal selidik telah dilakukan kepada 40 pelajar tahun akhir Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) dan Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (UniSHAMS) yang mengikuti program pengajian bahasa Arab. Bagi mengukur kesahan dan kebolehpercayaan dalam kajian ini, Model Pengukuran Rasch berbantukan Winsteps versi 5.2. telah digunakan. Dapatan menemukan tahap noise instrumen adalah pada 7.0% iaitu kurang daripada nilai terkawal maksimum pada 15%. Selain itu, hanya tiga item yang direkodkan terkeluar dari julat kesesuaian Mean Square namun telah dikekalkan dan dimurnikan. Sementara itu, indeks kebolehpercayaan item adalah pada 0.96 yang dianggap sebagai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan indeks pemisahan responden pada 3.31. Dapatan ini menunjukkan kesahan konstruk instrumen sikap pembelajaran bahasa Arab. Kesimpulannya, Model Pengukuran Rasch telah membuktikan bahawa instrumen sikap terhadap pembelajaran bahasa Arab dalam kajian ini mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi seterusnya wajar digunakan untuk mengukur tahap sikap pelajar di institut pengajian tinggi.
format Article
author Nur Afiqah Athirah Mohd Rushdi,
Lily Hanefarezan Asbulah,
spellingShingle Nur Afiqah Athirah Mohd Rushdi,
Lily Hanefarezan Asbulah,
Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch
author_facet Nur Afiqah Athirah Mohd Rushdi,
Lily Hanefarezan Asbulah,
author_sort Nur Afiqah Athirah Mohd Rushdi,
title Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa Arab (I-SPPBA) menggunakan ukuran Rasch
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan sikap pelajar terhadap instrumen pembelajaran bahasa arab (i-sppba) menggunakan ukuran rasch
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/21813/1/60396-200182-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21813/
https://ejournal.ukm.my/ijwas/issue/view/1533
_version_ 1772812451369189376