Persepsi guru tauliah terhadap penilaian status hadis ḍa‘īf: satu kajian di negeri Melaka
Guru tauliah merupakan penyumbang terpenting dalam pembangunan pendidikan peringkat akar umbi dalam masyarakat Islam. Namun begitu, terdapat beberapa permasalahan yang ditemui berkenaan dengan penilaian terhadap status hadis ḍa’īf dalam kalangan guru tauliah. Tambahan pula kedudukan hadis ḍa’īf meru...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/22087/1/al%20turath%207.pdf http://journalarticle.ukm.my/22087/ https://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/19 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Guru tauliah merupakan penyumbang terpenting dalam pembangunan pendidikan peringkat akar umbi dalam masyarakat Islam. Namun begitu, terdapat beberapa permasalahan yang ditemui berkenaan dengan penilaian terhadap status hadis ḍa’īf dalam kalangan guru tauliah. Tambahan pula kedudukan hadis ḍa’īf merupakan sesuatu perkara yang sering diperdebatkan. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti persepsi guru tauliah terhadap penilaian status hadis ḍa’īf. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu menggunakan instrumen soal selidik melibatkan 240 orang guru tauliah yang melibatkan tiga daerah di Negeri Melaka menggunakan kaedah persampelan rawak berstrata. Data telah dianalisis menggunakan perisian IBM Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 25.0 secara deksriptif untuk mengetahui nilai min, peratusan dan data interpretasi. Dapatan kajian mendapati persepsi guru tauliah terhadap penilaian status hadis ḍa’īf berada pada tahap sederhana tinggi. Hasil daripada kajian ini mendapati tidak semua guru tauliah mempunyai latar belakang pengajian ilmu hadis. Faktor yang kedua adalah berkemungkinan guru-guru tauliah tidak didedahkan dalam mengenali selokbelok ilmu hadis terutamanya berkaitan penilaian terhadap status hadis ḍa’īf yang boleh diamalkan ataupun tidak. Selain itu, kebanyakan daripada mereka masih kurang berpengetahuan dalam memahami permasalahan status hadis terutamanya berkaitan penilaian status hadis ḍa’īf. Justeru itu, golongan guru tauliah atau penceramah agama perlu mempunyai inisiatif untuk menambahkan nilai-nilai keilmuan dan kefahaman dalam diri mereka dengan mempelajari ilmu-ilmu islam secara berterusan khususnya berkaitan ulum hadis. Kedudukan guru agama dan murabbi adalah mulia di sisi agama malah mereka mempunyai tanggungjawab mendidik umat Islam untuk kekal berada di jalan yang benar. Sudah tentu peranan ini akan menentukan nasib dan keadaan ummah pada masa hadapan. |
---|