Profil gangguan visual di kalangan kanak-kanak prasekolah
Gangguan visual di kalangan kanak-kanak boleh menjadi serius tanpa intervensi awal. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti prevalens penyebab kepada impairmen visual di kalangan kanak-kanak prasekolah. Sebanyak 21 buah tadika telah dipilih secara rawak untuk menjalani saringan penglihatan. Modul...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2009
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3629/1/Profil_Gangguan_Visual_di_Kalangan_Kanak-kanak.pdf http://journalarticle.ukm.my/3629/ http://www.fsk.ukm.my/jurnal/jilid%207%281%292009/Chapter3.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Gangguan visual di kalangan kanak-kanak boleh menjadi serius tanpa intervensi awal. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti prevalens penyebab kepada impairmen visual di kalangan kanak-kanak prasekolah. Sebanyak 21 buah tadika telah dipilih secara rawak untuk menjalani saringan
penglihatan. Modul saringan penglihatan meliputi ujian akuiti visual, ujian katup, ujian Hirschberg, pemeriksaan mata luaran dan oftalmoskopi. Kanak-kanak yang gagal saringan penglihatan telah dirujuk untuk pemeriksaan lanjutan. Seramai 479 orang kanak-kanak dengan purata umur 5.30 ± 0.69 tahun telah mengambil bahagian dalam saringan penglihatan. Daripada 43 orang kanak-kanak yang gagal saringan penglihatan, 32 orang (6.7%) disahkan mempunyai gangguan visual. Manakala 8 orang didapati tidak
mempunyai gangguan visual dan tiga orang digugurkan daripada kajian kerana tidak bekerjasama untuk pemeriksaan lanjutan. Ralat refraksi (5.8%) adalah penyebab utama kepada gangguan visual di kalangan kanak-kanak prasekolah. Penyebab-penyebab lain ialah ambliopia (1.3%), strabisms (1.0%) dan keabnormalan okular (0.8%). Pengesanan gangguan visual di peringkat awal melalui saringan penglihatan dan intervensi awal optometri adalah penting untuk dilaksanakan di kalangan kanak-kanak prasekolah supaya prevalens gangguan visual dapat dikurangkan. |
---|