Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar
Antara faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian akademik seseorang pelajar ialah faktor sosioekonomi, tahap pendidikan ibu bapa, pendapatan keluarga, motivasi diri, gaya pengajaran guru dan juga gaya pembelajaran pelajar itu sendiri. Walau bagaimanapun, amalan kerohanian turut dilihat sebagai fakto...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5277/1/4%2520AJTLHE%252093%2520.pdf http://journalarticle.ukm.my/5277/ http://www.ukm.my/jtlhe/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.5277 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.52772016-12-14T06:37:57Z http://journalarticle.ukm.my/5277/ Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar Salasiah Hanin Hamjah, Ermy Azziaty Rozali, Rosmawati Mohamad Rasit, Zainab Ismail, Antara faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian akademik seseorang pelajar ialah faktor sosioekonomi, tahap pendidikan ibu bapa, pendapatan keluarga, motivasi diri, gaya pengajaran guru dan juga gaya pembelajaran pelajar itu sendiri. Walau bagaimanapun, amalan kerohanian turut dilihat sebagai faktor pemangkin yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar lebih-lebih dalam kalangan pelajar Islam. Justeru, kajian ini dijalankan bagi mengkaji bentuk amalan kerohanian yang dipraktikkan dalam kehidupan pelajar di Fakulti Pengajian Islam (FPI). Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan tahap pencapaian akademik antara jantina serta mengkaji perkaitan antara amalan kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar. Reka bentuk kajian ini ialah kajian tinjauan. Kaedah pemilihan sampel dilakukan secara persampelan rawak sistematik (N=291). Data dikumpul melalui instrumen soal selidik dan dianalisis secara statistikal deskriptif dan inferensi. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat beberapa jenis amalan kerohanian harian dan amalan kerohanian berkaitan pembelajaran dilakukan oleh pelajar FPI. Terdapat perkaitan yang signifikan antara amalan kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar (r=0.262; p < 0.01). Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5277/1/4%2520AJTLHE%252093%2520.pdf Salasiah Hanin Hamjah, and Ermy Azziaty Rozali, and Rosmawati Mohamad Rasit, and Zainab Ismail, (2012) Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 4 (2). pp. 51-60. ISSN 1985-5826 http://www.ukm.my/jtlhe/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Antara faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian akademik seseorang pelajar ialah faktor sosioekonomi, tahap pendidikan ibu bapa, pendapatan keluarga, motivasi diri, gaya pengajaran guru dan juga gaya pembelajaran pelajar itu sendiri. Walau bagaimanapun, amalan kerohanian turut dilihat sebagai faktor pemangkin yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar lebih-lebih dalam kalangan pelajar Islam. Justeru, kajian ini dijalankan bagi mengkaji bentuk amalan kerohanian yang dipraktikkan dalam kehidupan pelajar di Fakulti Pengajian Islam (FPI). Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan tahap pencapaian akademik antara jantina serta mengkaji perkaitan antara amalan kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar. Reka bentuk kajian ini ialah kajian tinjauan. Kaedah pemilihan sampel dilakukan secara persampelan rawak sistematik (N=291). Data dikumpul melalui instrumen soal selidik dan dianalisis secara statistikal deskriptif dan inferensi. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat beberapa jenis amalan kerohanian harian dan amalan kerohanian berkaitan pembelajaran dilakukan oleh pelajar FPI. Terdapat perkaitan yang signifikan antara amalan kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar (r=0.262; p < 0.01). |
format |
Article |
author |
Salasiah Hanin Hamjah, Ermy Azziaty Rozali, Rosmawati Mohamad Rasit, Zainab Ismail, |
spellingShingle |
Salasiah Hanin Hamjah, Ermy Azziaty Rozali, Rosmawati Mohamad Rasit, Zainab Ismail, Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar |
author_facet |
Salasiah Hanin Hamjah, Ermy Azziaty Rozali, Rosmawati Mohamad Rasit, Zainab Ismail, |
author_sort |
Salasiah Hanin Hamjah, |
title |
Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar |
title_short |
Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar |
title_full |
Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar |
title_fullStr |
Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar |
title_full_unstemmed |
Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar |
title_sort |
perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5277/1/4%2520AJTLHE%252093%2520.pdf http://journalarticle.ukm.my/5277/ http://www.ukm.my/jtlhe/ |
_version_ |
1643736356160012288 |