Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar

Antara faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian akademik seseorang pelajar ialah faktor sosioekonomi, tahap pendidikan ibu bapa, pendapatan keluarga, motivasi diri, gaya pengajaran guru dan juga gaya pembelajaran pelajar itu sendiri. Walau bagaimanapun, amalan kerohanian turut dilihat sebagai fakto...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Salasiah Hanin Hamjah, Ermy Azziaty Rozali, Rosmawati Mohamad Rasit, Zainab Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5277/1/4%2520AJTLHE%252093%2520.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5277/
http://www.ukm.my/jtlhe/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.5277
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.52772016-12-14T06:37:57Z http://journalarticle.ukm.my/5277/ Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar Salasiah Hanin Hamjah, Ermy Azziaty Rozali, Rosmawati Mohamad Rasit, Zainab Ismail, Antara faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian akademik seseorang pelajar ialah faktor sosioekonomi, tahap pendidikan ibu bapa, pendapatan keluarga, motivasi diri, gaya pengajaran guru dan juga gaya pembelajaran pelajar itu sendiri. Walau bagaimanapun, amalan kerohanian turut dilihat sebagai faktor pemangkin yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar lebih-lebih dalam kalangan pelajar Islam. Justeru, kajian ini dijalankan bagi mengkaji bentuk amalan kerohanian yang dipraktikkan dalam kehidupan pelajar di Fakulti Pengajian Islam (FPI). Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan tahap pencapaian akademik antara jantina serta mengkaji perkaitan antara amalan kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar. Reka bentuk kajian ini ialah kajian tinjauan. Kaedah pemilihan sampel dilakukan secara persampelan rawak sistematik (N=291). Data dikumpul melalui instrumen soal selidik dan dianalisis secara statistikal deskriptif dan inferensi. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat beberapa jenis amalan kerohanian harian dan amalan kerohanian berkaitan pembelajaran dilakukan oleh pelajar FPI. Terdapat perkaitan yang signifikan antara amalan kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar (r=0.262; p < 0.01). Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5277/1/4%2520AJTLHE%252093%2520.pdf Salasiah Hanin Hamjah, and Ermy Azziaty Rozali, and Rosmawati Mohamad Rasit, and Zainab Ismail, (2012) Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 4 (2). pp. 51-60. ISSN 1985-5826 http://www.ukm.my/jtlhe/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Antara faktor yang mempengaruhi tahap pencapaian akademik seseorang pelajar ialah faktor sosioekonomi, tahap pendidikan ibu bapa, pendapatan keluarga, motivasi diri, gaya pengajaran guru dan juga gaya pembelajaran pelajar itu sendiri. Walau bagaimanapun, amalan kerohanian turut dilihat sebagai faktor pemangkin yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar lebih-lebih dalam kalangan pelajar Islam. Justeru, kajian ini dijalankan bagi mengkaji bentuk amalan kerohanian yang dipraktikkan dalam kehidupan pelajar di Fakulti Pengajian Islam (FPI). Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan tahap pencapaian akademik antara jantina serta mengkaji perkaitan antara amalan kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar. Reka bentuk kajian ini ialah kajian tinjauan. Kaedah pemilihan sampel dilakukan secara persampelan rawak sistematik (N=291). Data dikumpul melalui instrumen soal selidik dan dianalisis secara statistikal deskriptif dan inferensi. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat beberapa jenis amalan kerohanian harian dan amalan kerohanian berkaitan pembelajaran dilakukan oleh pelajar FPI. Terdapat perkaitan yang signifikan antara amalan kerohanian dengan pencapaian akademik pelajar (r=0.262; p < 0.01).
format Article
author Salasiah Hanin Hamjah,
Ermy Azziaty Rozali,
Rosmawati Mohamad Rasit,
Zainab Ismail,
spellingShingle Salasiah Hanin Hamjah,
Ermy Azziaty Rozali,
Rosmawati Mohamad Rasit,
Zainab Ismail,
Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar
author_facet Salasiah Hanin Hamjah,
Ermy Azziaty Rozali,
Rosmawati Mohamad Rasit,
Zainab Ismail,
author_sort Salasiah Hanin Hamjah,
title Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar
title_short Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar
title_full Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar
title_fullStr Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar
title_full_unstemmed Perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar
title_sort perkaitan amalan spiritual dengan pencapaian akademik pelajar
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5277/1/4%2520AJTLHE%252093%2520.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5277/
http://www.ukm.my/jtlhe/
_version_ 1643736356160012288