Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam
Artikel ini bertujuan mengenalpasti tahap penerimaan guru dan pelajar terhadap penggunaan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Tumpuan kajian adalah untuk melihat beberapa aspek, iaitu (1) apakah jenis telefon bimbit yang digunakan; (2) penggunaan aplikasi dalam telefon bimb...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7542/1/50.pdf http://journalarticle.ukm.my/7542/ http://www.ukm.my/jiae |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.7542 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.75422016-12-14T06:44:25Z http://journalarticle.ukm.my/7542/ Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam Aliff Nawi, Mohd Isa Hamzah, Artikel ini bertujuan mengenalpasti tahap penerimaan guru dan pelajar terhadap penggunaan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Tumpuan kajian adalah untuk melihat beberapa aspek, iaitu (1) apakah jenis telefon bimbit yang digunakan; (2) penggunaan aplikasi dalam telefon bimbit; (3) aktiviti pembelajaran dalam telefon bimbit; (4) tahap penerimaan telefon bimbit dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini menggunakan statistik deskriptif di mana seramai 32 orang guru terlibat dalam kajian. Dapatan kajian mendapati bahawa m-pembelajaran adalah berpotensi dilaksanakan dalam pendidikan islam. Hal ini demikian adalah disebabkan responden berkemampuan untuk memiliki telefon bimbit yang bersesuaian. Selain itu, mereka juga terdedah dengan penggunaan aktiviti pembelajaran semasa menggunakan telefon bimbit mereka. Kesimpulannya, penggunaan telefon bimbit sebagai alat m-pembelajaran adalah bersesuaian dan wajar untuk digunakan dalam kalangan guru. Cadangan untuk melaksanakan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam perlu diterokai. Beberapa cadangan turut dikemukakan untuk memastikan penggunaan telefon dapat memberi kesan yang baik dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7542/1/50.pdf Aliff Nawi, and Mohd Isa Hamzah, (2013) Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 5 (1). pp. 1-10. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Artikel ini bertujuan mengenalpasti tahap penerimaan guru dan pelajar terhadap penggunaan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Tumpuan kajian adalah untuk melihat beberapa aspek, iaitu (1) apakah jenis telefon bimbit yang digunakan; (2) penggunaan aplikasi dalam telefon bimbit; (3) aktiviti pembelajaran dalam telefon bimbit; (4) tahap penerimaan telefon bimbit dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini menggunakan statistik deskriptif di mana seramai 32 orang guru terlibat dalam kajian. Dapatan kajian mendapati bahawa m-pembelajaran adalah berpotensi dilaksanakan dalam pendidikan islam. Hal ini demikian adalah disebabkan responden berkemampuan untuk memiliki telefon bimbit yang bersesuaian. Selain itu, mereka juga terdedah dengan penggunaan aktiviti pembelajaran semasa menggunakan telefon bimbit mereka. Kesimpulannya, penggunaan telefon bimbit sebagai alat m-pembelajaran adalah bersesuaian dan wajar untuk digunakan dalam kalangan guru. Cadangan untuk melaksanakan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam perlu diterokai. Beberapa cadangan turut dikemukakan untuk memastikan penggunaan telefon dapat memberi kesan yang baik dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. |
format |
Article |
author |
Aliff Nawi, Mohd Isa Hamzah, |
spellingShingle |
Aliff Nawi, Mohd Isa Hamzah, Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam |
author_facet |
Aliff Nawi, Mohd Isa Hamzah, |
author_sort |
Aliff Nawi, |
title |
Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam |
title_short |
Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam |
title_full |
Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam |
title_fullStr |
Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam |
title_full_unstemmed |
Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam |
title_sort |
tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam pendidikan islam |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2013 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/7542/1/50.pdf http://journalarticle.ukm.my/7542/ http://www.ukm.my/jiae |
_version_ |
1643737165492912128 |