Imej dan strategi peletakan Pulau Langkawi dalam Pasaran Pelancongan Domestik
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti imej Pulau Langkawi dan seterusnya mencadangkan tema strategi peletakan yang sesuai untuk pulau tersebut. Kajian ini menggunakan kaedah Echtner dan Ritchie (1991) untuk mengukur imej manakala tema strategi peletakan pula berpandukan kepada Crompton, Fakeye da...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2004
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8066/1/1248-2403-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/8066/ http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti imej Pulau Langkawi dan seterusnya mencadangkan tema strategi peletakan yang sesuai untuk pulau tersebut. Kajian ini menggunakan kaedah Echtner dan Ritchie (1991) untuk mengukur imej manakala tema strategi peletakan pula berpandukan kepada Crompton, Fakeye dan Lue (1992). Analisis Faktor merupakan teknik analisis statistik utama yang digunakan dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa tema strategi yang sesuai untuk Pulau Langkawi ialah "Percutian Seisi Keluarga". Tema ini dipilih setelah mengambilkira imej
pulau tersebut berdasarkan data persepsi sampel pelancong tempatan dari kawasan Lembah Kelang. Tema ini menunjukkan kesepadanan antara daya tarikan Pulau Langkawi (sejarah, keindahan alam semulajadi, pusat membeli-belah dan rekreasi) dengan motif melancong pelancong tempatan yang bermotifkan kerehatan dan berekreasi. |
---|