Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan mengajar dalam pembentukan guru novis
Guru pelatih perlu didedahkan dengan pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah. Proses ini akan membawa mereka berhadapan kesukaran semasa melaksanakan aktiviti tersebut. Sehubungan itu, kajian ini mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifi kan antara...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
penerbit ukm
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8849/1/10Keupayaan.pdf http://journalarticle.ukm.my/8849/ http://www.ukm.my/jurfpend/articles_for_vol_40(1)_2015.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.8849 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.88492016-12-14T06:48:13Z http://journalarticle.ukm.my/8849/ Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan mengajar dalam pembentukan guru novis Abdul Rasid Jamian, Nurul Nadiah Razali, Shamsudin Othman, Guru pelatih perlu didedahkan dengan pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah. Proses ini akan membawa mereka berhadapan kesukaran semasa melaksanakan aktiviti tersebut. Sehubungan itu, kajian ini mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifi kan antara persepsi guru pelatih seramai 173 terhadap latihan mengajar dengan aktiviti dan kesukaran melaksanakannya semasa menjalani latihan mengajar dalam usaha membentuk guru novis. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat hubungan negatif yang signifi kan antara persepsi terhadap latihan mengajar dan kesukaran melakukan aktiviti yang disenaraikan semasa latihan mengajar. Hubungan ini menunjukkan bahawa jika responden mempunyai persepsi yang positif terhadap latihan mengajar, maka mereka merasa mudah untuk melakukan aktiviti semasa latihan mengajar dan begitulah sebaliknya. Dapatan juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifi kan dari segi persepsi terhadap latihan mengajar dan kesukaran melakukan aktiviti atau mengatasi masalah yang dihadapi. Guru pelatih didapati mempunyai persepsi yang positif terhadap latihan mengajar dan menyatakan tidak menghadapi kesukaran melakukan aktiviti semasa latihan mengajar. Hal ini merupakan satu situasi yang amat memberangsangkan dalam usaha kita melahirkan guru-guru novis yang bermutu dan akan mendidik anak bangsa pada masa depan. penerbit ukm 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8849/1/10Keupayaan.pdf Abdul Rasid Jamian, and Nurul Nadiah Razali, and Shamsudin Othman, (2015) Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan mengajar dalam pembentukan guru novis. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40 (1). pp. 75-81. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/articles_for_vol_40(1)_2015.html |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Guru pelatih perlu didedahkan dengan pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah.
Proses ini akan membawa mereka berhadapan kesukaran semasa melaksanakan aktiviti tersebut. Sehubungan itu, kajian
ini mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifi kan antara persepsi guru pelatih seramai 173 terhadap
latihan mengajar dengan aktiviti dan kesukaran melaksanakannya semasa menjalani latihan mengajar dalam usaha
membentuk guru novis. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat hubungan negatif yang signifi kan antara persepsi
terhadap latihan mengajar dan kesukaran melakukan aktiviti yang disenaraikan semasa latihan mengajar. Hubungan
ini menunjukkan bahawa jika responden mempunyai persepsi yang positif terhadap latihan mengajar, maka mereka
merasa mudah untuk melakukan aktiviti semasa latihan mengajar dan begitulah sebaliknya. Dapatan juga menunjukkan
terdapat perbezaan yang signifi kan dari segi persepsi terhadap latihan mengajar dan kesukaran melakukan aktiviti atau
mengatasi masalah yang dihadapi. Guru pelatih didapati mempunyai persepsi yang positif terhadap latihan mengajar
dan menyatakan tidak menghadapi kesukaran melakukan aktiviti semasa latihan mengajar. Hal ini merupakan satu
situasi yang amat memberangsangkan dalam usaha kita melahirkan guru-guru novis yang bermutu dan akan mendidik
anak bangsa pada masa depan. |
format |
Article |
author |
Abdul Rasid Jamian, Nurul Nadiah Razali, Shamsudin Othman, |
spellingShingle |
Abdul Rasid Jamian, Nurul Nadiah Razali, Shamsudin Othman, Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan mengajar dalam pembentukan guru novis |
author_facet |
Abdul Rasid Jamian, Nurul Nadiah Razali, Shamsudin Othman, |
author_sort |
Abdul Rasid Jamian, |
title |
Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan
mengajar dalam pembentukan guru novis |
title_short |
Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan
mengajar dalam pembentukan guru novis |
title_full |
Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan
mengajar dalam pembentukan guru novis |
title_fullStr |
Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan
mengajar dalam pembentukan guru novis |
title_full_unstemmed |
Keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan
mengajar dalam pembentukan guru novis |
title_sort |
keupayaan guru pelatih terhadap pelaksanaan aktiviti semasa latihan
mengajar dalam pembentukan guru novis |
publisher |
penerbit ukm |
publishDate |
2015 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/8849/1/10Keupayaan.pdf http://journalarticle.ukm.my/8849/ http://www.ukm.my/jurfpend/articles_for_vol_40(1)_2015.html |
_version_ |
1643737591376248832 |