Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab

Keresahan adalah merupakan fenomena emosi yang berlaku pada hampir setiap orang. Keresahan berlaku pada situasi dan keadaan tertentu. Mempelajari bahasa asing merupakan salah satu keadaan yang dapat menyebabkan keresahan. Mereka yang mengalami keresahan dalam pembelajaran bahasa akan menangguh-nangg...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Pratiwi, Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8999/1/122-530-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/8999/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/16/showToc
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.8999
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.89992016-12-14T06:48:40Z http://journalarticle.ukm.my/8999/ Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab Nur Pratiwi, Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad, Keresahan adalah merupakan fenomena emosi yang berlaku pada hampir setiap orang. Keresahan berlaku pada situasi dan keadaan tertentu. Mempelajari bahasa asing merupakan salah satu keadaan yang dapat menyebabkan keresahan. Mereka yang mengalami keresahan dalam pembelajaran bahasa akan menangguh-nangguhkan kerja rumah yang diberikan, menghindari aktiviti bertutur di dalam kelas, atau duduk diam di belakang. Justeru itu, artikel ini ditulis untuk membincangkan mengenai takrif keresahan secara umum dan takrif keresahan bahasa (language anxiety) secara khususnya. Artikel ini juga membincangkan tentang faktor yang menyumbang kepada keresahan dan juga kaedah yang digunakan bagi mengurangkan tahap keresahan yang dialami semasa proses pengajaran dan pembelajaran bahasa berlangsung. Hasil kajian mendapati bahawa antara faktor utama bagi keresahan bahasa ini adalah berkaitan dengan tahap keyakinan diri pelajar yang rendah. Di samping itu, faktor kaedah pengajaran, peperiksaan, dan aktiviti-aktiviti dalam kelas yang kurang efektif juga turut menyumbang kepada keresahan pelajar. Seterusnya, antara kaedah yang dapat digunakan bagi mengurangkan keresahan adalah pelajar sentiasa menanamkan sikap positif dan guru pula sentiasa peka terhadap keresahan yang dialami pelajar dan bersikap lebih mesra serta mempelbagaikan kaedah pengajaran. Universiti Kebangsaan Malaysia 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8999/1/122-530-1-PB.pdf Nur Pratiwi, and Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad, (2015) Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab. Al-Hikmah, 7 (1). pp. 79-94. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/16/showToc
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Keresahan adalah merupakan fenomena emosi yang berlaku pada hampir setiap orang. Keresahan berlaku pada situasi dan keadaan tertentu. Mempelajari bahasa asing merupakan salah satu keadaan yang dapat menyebabkan keresahan. Mereka yang mengalami keresahan dalam pembelajaran bahasa akan menangguh-nangguhkan kerja rumah yang diberikan, menghindari aktiviti bertutur di dalam kelas, atau duduk diam di belakang. Justeru itu, artikel ini ditulis untuk membincangkan mengenai takrif keresahan secara umum dan takrif keresahan bahasa (language anxiety) secara khususnya. Artikel ini juga membincangkan tentang faktor yang menyumbang kepada keresahan dan juga kaedah yang digunakan bagi mengurangkan tahap keresahan yang dialami semasa proses pengajaran dan pembelajaran bahasa berlangsung. Hasil kajian mendapati bahawa antara faktor utama bagi keresahan bahasa ini adalah berkaitan dengan tahap keyakinan diri pelajar yang rendah. Di samping itu, faktor kaedah pengajaran, peperiksaan, dan aktiviti-aktiviti dalam kelas yang kurang efektif juga turut menyumbang kepada keresahan pelajar. Seterusnya, antara kaedah yang dapat digunakan bagi mengurangkan keresahan adalah pelajar sentiasa menanamkan sikap positif dan guru pula sentiasa peka terhadap keresahan yang dialami pelajar dan bersikap lebih mesra serta mempelbagaikan kaedah pengajaran.
format Article
author Nur Pratiwi,
Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad,
spellingShingle Nur Pratiwi,
Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad,
Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab
author_facet Nur Pratiwi,
Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad,
author_sort Nur Pratiwi,
title Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab
title_short Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab
title_full Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab
title_fullStr Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab
title_full_unstemmed Keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa Arab
title_sort keresahan pelajar ketika mempelajari bahasa arab
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/8999/1/122-530-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/8999/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/16/showToc
_version_ 1643737646958116864