Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia
Mutakhir ini konsep keusahawanan telah diperluaskan skop aplikasinya kepada konteks yang melibatkan pencapaian matlamat sosial dan bukan-untung. Ciri utama yang membentuk konsep dan ciri keusahawanan seperti inovatif, proaktif, dan pengambilan risiko diperhitungkan mampu menyumbang kepada pencapai...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9150/1/4x.GEOGRAFIA-SI-ogos15-SURAIYA1-edam1.pdf http://journalarticle.ukm.my/9150/ http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=8&ver=loc |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.9150 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.91502016-12-14T06:49:07Z http://journalarticle.ukm.my/9150/ Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia Suraiya Ishak, Ahmad Raflis Che Omar, Mutakhir ini konsep keusahawanan telah diperluaskan skop aplikasinya kepada konteks yang melibatkan pencapaian matlamat sosial dan bukan-untung. Ciri utama yang membentuk konsep dan ciri keusahawanan seperti inovatif, proaktif, dan pengambilan risiko diperhitungkan mampu menyumbang kepada pencapaian aspirasi sosial dan bukanuntung. Justeru keusahawanan sosial merupakan aplikasi prinsip keusahawanan konvensional yang bertujuan mencapai objektif sosial. Makalah ini telah ditulis dengan tujuan untuk memberi huraian mengenai keusahawanan sosial seperti yang wujud dan sedia diamalkan dalam beberapa konteks di Malaysia berdasarkan tipologi aktiviti keusahawanan sosial. Terdapat empat (4) petak atau kuandran yang dihasilkan daripada dua (2) dimensi, iaitu misi organisasi dan impak. Kuadran satu (1) dan kuadran (4) merujuk kepada aplikasi yang menepati keusahawanan sosial, manakala kuadran dua (2) dan tiga (3) cenderung kepada konsep keusahawanan konvensional. Kuadran satu dikenali sebagai perusahaan bertujuan sosial (social purpose venture) manakala kuadran 4 disebut sebagai enterprising non-profits. Maklumat mengenai modus operasi entiti dalam pemerhatian pula diperolehi daripada sumber sekunder iaitu seperti tersiar dalam media. Berdasarkan penelitian ke atas modus operasi dan sifat kuadran terlibat, didapati keusahawanan sosial wujud dalam aplikasi bentuk Kuadran 1 dan 4. Keusahawanan sosial telah menghasilkan output inovatif yang menyokong kepada pencapaian matlamat sosial disasarkan. Di samping itu, kemampuan melaksanakan keusahawanan sosial memerlukan kepada input seperti usahawan filantrofis, kemahiran praktikal, kaedah penggembelingan sumber kewangan, jaringan sosial dan kekuatan mengorganisasi. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9150/1/4x.GEOGRAFIA-SI-ogos15-SURAIYA1-edam1.pdf Suraiya Ishak, and Ahmad Raflis Che Omar, (2015) Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 11 (8). pp. 38-51. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=8&ver=loc |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Mutakhir ini konsep keusahawanan telah diperluaskan skop aplikasinya kepada konteks yang melibatkan pencapaian
matlamat sosial dan bukan-untung. Ciri utama yang membentuk konsep dan ciri keusahawanan seperti inovatif, proaktif,
dan pengambilan risiko diperhitungkan mampu menyumbang kepada pencapaian aspirasi sosial dan bukanuntung.
Justeru keusahawanan sosial merupakan aplikasi prinsip keusahawanan konvensional yang bertujuan
mencapai objektif sosial. Makalah ini telah ditulis dengan tujuan untuk memberi huraian mengenai keusahawanan
sosial seperti yang wujud dan sedia diamalkan dalam beberapa konteks di Malaysia berdasarkan tipologi aktiviti
keusahawanan sosial. Terdapat empat (4) petak atau kuandran yang dihasilkan daripada dua (2) dimensi, iaitu misi
organisasi dan impak. Kuadran satu (1) dan kuadran (4) merujuk kepada aplikasi yang menepati keusahawanan
sosial, manakala kuadran dua (2) dan tiga (3) cenderung kepada konsep keusahawanan konvensional. Kuadran satu
dikenali sebagai perusahaan bertujuan sosial (social purpose venture) manakala kuadran 4 disebut sebagai
enterprising non-profits. Maklumat mengenai modus operasi entiti dalam pemerhatian pula diperolehi daripada
sumber sekunder iaitu seperti tersiar dalam media. Berdasarkan penelitian ke atas modus operasi dan sifat kuadran
terlibat, didapati keusahawanan sosial wujud dalam aplikasi bentuk Kuadran 1 dan 4. Keusahawanan sosial telah
menghasilkan output inovatif yang menyokong kepada pencapaian matlamat sosial disasarkan. Di samping itu,
kemampuan melaksanakan keusahawanan sosial memerlukan kepada input seperti usahawan filantrofis, kemahiran
praktikal, kaedah penggembelingan sumber kewangan, jaringan sosial dan kekuatan mengorganisasi. |
format |
Article |
author |
Suraiya Ishak, Ahmad Raflis Che Omar, |
spellingShingle |
Suraiya Ishak, Ahmad Raflis Che Omar, Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia |
author_facet |
Suraiya Ishak, Ahmad Raflis Che Omar, |
author_sort |
Suraiya Ishak, |
title |
Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah
transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia |
title_short |
Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah
transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia |
title_full |
Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah
transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia |
title_fullStr |
Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah
transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah
transformasi sosial masyarakat: kajian kes di Malaysia |
title_sort |
keusahawanan sosial sebagai satu pendekatan inovatif ke arah
transformasi sosial masyarakat: kajian kes di malaysia |
publisher |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi |
publishDate |
2015 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/9150/1/4x.GEOGRAFIA-SI-ogos15-SURAIYA1-edam1.pdf http://journalarticle.ukm.my/9150/ http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=8&ver=loc |
_version_ |
1643737701529157632 |