MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH
Kertas kerja ini bertujuan untuk meninjau keperluan untuk memupuk kemahiran berfikir secara bersepadu dalam kalangan murid di peringkat mikro. Kajian ini menggunakan kaedah analisis secara kritikal dan konseptual. Kementerian Pelajaran Malaysia (2013) menggesa supaya setiap murid perlu menguasai pel...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/241/1/FH03-INSPIRE-16-04955.pdf http://eprints.unisza.edu.my/241/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.241 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.2412020-10-20T04:14:42Z http://eprints.unisza.edu.my/241/ MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH Rahimah, Embong L Education (General) LB Theory and practice of education Kertas kerja ini bertujuan untuk meninjau keperluan untuk memupuk kemahiran berfikir secara bersepadu dalam kalangan murid di peringkat mikro. Kajian ini menggunakan kaedah analisis secara kritikal dan konseptual. Kementerian Pelajaran Malaysia (2013) menggesa supaya setiap murid perlu menguasai pelbagai kemahiran kognitif yang penting, iaitu Pemikiran Kreatif dan Inovatif; Pemikiran Kritis dan Penaakulan; dan sebagainya. Tidak dapat dinafikan bahawa setiap murid perlu membina kemahiran inkuiri dan pelbagai kemahiran berfikir untuk mempertingkatkan kualiti diri mereka dalam mendepani arus cabaran di era globalisasi. Sebagai contoh, kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan kemampuan untuk melakukan inovasi didapati amat perlu dalam dunia teknologi yang berkembang pesat ini. Persoalannya, bagaimanakah guru boleh memainkan peranan mereka di peringkat sekolah ? Perlukah mereka mengaplikasikan pelbagai kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kelas ? Sekiranya perlu, bagaimanakah caranya ? Rosnani (2013) berpendapat hanya guru yang kritis sahaja yang boleh melahirkan murid yang kritis di sekolah kerana komponen kemahiran berfikir telah wujud dan bergantung kepada tafsiran guru serta bagaimana guru dapat merancang dan melaksanakan kemahiran tersebut (Pushpalatha, 2006). Hasil kajian diharap dapat menyumbang dalam pembinaan formula Pemikiran Pintar (Smart Thinking) bagi menjana aspek teras dalam berfikir dan seterusnya membantu ke arah membangunkan Budaya Pintar (Smart Culture) melalui pembangunan Tabiat Pintar (Smart Habits) bagi merealisasikan aspirasi kerajaan untuk membina modal insan yang mempunyai minda kelas pertama. 2014 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/241/1/FH03-INSPIRE-16-04955.pdf Rahimah, Embong (2014) MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan-Dekan Pendidikan IPTA 2014, 25-26 September 2014, Universiti Malaya. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
L Education (General) LB Theory and practice of education Rahimah, Embong MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH |
description |
Kertas kerja ini bertujuan untuk meninjau keperluan untuk memupuk kemahiran berfikir secara bersepadu dalam kalangan murid di peringkat mikro. Kajian ini menggunakan kaedah analisis secara kritikal dan konseptual. Kementerian Pelajaran Malaysia (2013) menggesa supaya setiap murid perlu menguasai pelbagai kemahiran kognitif yang penting, iaitu Pemikiran Kreatif dan Inovatif; Pemikiran Kritis dan Penaakulan; dan sebagainya. Tidak dapat dinafikan bahawa setiap murid perlu membina
kemahiran inkuiri dan pelbagai kemahiran berfikir untuk mempertingkatkan kualiti diri mereka dalam
mendepani arus cabaran di era globalisasi. Sebagai contoh, kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan
kemampuan untuk melakukan inovasi didapati amat perlu dalam dunia teknologi yang berkembang pesat ini. Persoalannya, bagaimanakah guru boleh memainkan peranan mereka di peringkat sekolah ? Perlukah mereka mengaplikasikan pelbagai kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kelas ? Sekiranya perlu, bagaimanakah caranya ? Rosnani (2013) berpendapat hanya guru yang kritis sahaja yang boleh melahirkan murid yang kritis di sekolah kerana komponen kemahiran berfikir
telah wujud dan bergantung kepada tafsiran guru serta bagaimana guru dapat merancang dan melaksanakan kemahiran tersebut (Pushpalatha, 2006). Hasil kajian diharap dapat menyumbang dalam pembinaan formula Pemikiran Pintar (Smart Thinking) bagi menjana aspek teras dalam berfikir dan seterusnya membantu ke arah membangunkan Budaya Pintar (Smart Culture) melalui pembangunan Tabiat Pintar (Smart Habits) bagi merealisasikan aspirasi kerajaan untuk membina modal insan yang mempunyai minda kelas pertama. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Rahimah, Embong |
author_facet |
Rahimah, Embong |
author_sort |
Rahimah, Embong |
title |
MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH |
title_short |
MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH |
title_full |
MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH |
title_fullStr |
MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH |
title_full_unstemmed |
MEMUPUK KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA BERSEPADU DI PERINGKAT SEKOLAH |
title_sort |
memupuk kemahiran berfikir secara bersepadu di peringkat sekolah |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/241/1/FH03-INSPIRE-16-04955.pdf http://eprints.unisza.edu.my/241/ |
_version_ |
1681493206948118528 |