Kaedah Pintar Murajaah al-Quran: Kajian di Kaedah Pintar Murajaah al-Quran: Kajian di Institusi Pengajian Tahfiz malaysia Pengajian Tahfiz Malaysia
Sistem pengajian Tahfiz al-Quran mula mendapat tempat dalam kalangan ibu bapa dan pelajar sendiri. Berdasarkan perkembangan ini, pihak kerajaan, swasta mahupun persendirian telah mengorak langkah dengan memperkenalkan sistem tahfiz integrasi di samping pengajian tahfiz agama atau pondok yang tela...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/2562/1/FH03-FKI-19-26894.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2562/2/FH03-FKI-19-27856.jpg http://eprints.unisza.edu.my/2562/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English English |
Summary: | Sistem pengajian Tahfiz al-Quran mula mendapat tempat dalam kalangan ibu bapa dan pelajar
sendiri. Berdasarkan perkembangan ini, pihak kerajaan, swasta mahupun persendirian telah
mengorak langkah dengan memperkenalkan sistem tahfiz integrasi di samping pengajian tahfiz
agama atau pondok yang telah sedia ada. Sistem pengajian yang dijalankan secara serentak ini
memerlukan persediaan mental dan ketahanan fizikal daripada para pelajar. Ia juga memerlukan
panduan yang berkesan dan perancangan yang sistematik bagi memastikan cita-cita melahirkan
para cendekiawan huffaz yang thabit hafazannya tercapai bukan sekadar gelaran al-hafiz sematamata tetapi hakikatnya mereka tidak mengingati ayat-ayat yang telah dihafaz sebagaimana yang
berlaku di kebanyakan institusi tahfiz integrasi sekarang. Kajian ini bertujuan mengenal pasti
gaya hidup pelajar tahfiz al-Quran integrasi yang menjadi faktor kepada berjaya atau gagalnya
mereka dalam menghafaz dan mengekalkan hafazan mereka. Ia juga bertujuan bagi merangka
satu modul dan panduan kepada pelajar tahfiz integrasi supaya dapat lahir sebagai para huffaz
yang mampu menjaga hafazan mereka dengan baik berdasarkan kesedaran dan sistem murajaah
yang berkesan. Data akan dikumpulkan melalui borang soal selidik pelajar dan temuramah
dengan pakar dalam bidang ini dan seterusnya kan di analisis dan dirumuskan sebagai modul
tersendiri sebagai pandual pelajar. Jangkaan awal dapatan kajian mendapati kelemahan pelajar
dalam memastikan mereka menghafaz dan menjaga hafazan dengan baik ialah kekangan masa
dan jadual yang padat,kurangnya motivasi dan tiada sistem murajaah yang berkesan. Modul ini
menerapkan satu model murajaah berkesan yang berkonsepkan empat kunci utama iaitu
kesedaran, kesungguhan, istiqomah, kesabaran) Justeru modul yang dirangka akan menjadi
panduan kepada pelajar bagi memastikan mereka lahir sebagai al-hafiz yang penuh bermotivasi
dan konsisten dalam menjaga hafazan al-Quran. |
---|