Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia: Satu Konstruk Konseptual

Pertumbuhan industri pelancongan di Malaysia dalam tempoh dua dekad yang lepas, secara umumnya telah menunjukkan kejayaan berdasarkan peningkatan jumlah pelancong dan pendapatan negara melalui aktiviti pelancongan. Kertas kerja ini cuba mengemukakan konstruk konseptual mengenai petunjuk yang menyu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhamad Rosli, Selamat, Ahmad Shukri, Yazid, Mohamed, Sulaiman
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/257/1/FH03-FPPP-14-01486.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/257/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
Description
Summary:Pertumbuhan industri pelancongan di Malaysia dalam tempoh dua dekad yang lepas, secara umumnya telah menunjukkan kejayaan berdasarkan peningkatan jumlah pelancong dan pendapatan negara melalui aktiviti pelancongan. Kertas kerja ini cuba mengemukakan konstruk konseptual mengenai petunjuk yang menyumbang kepada kejayaan pertumbuhan tersebut dengan memerhatikan penggunaan dan aplikasi strategi samudera biru dalam industri pelancongan di Malaysia. Kim dan Mauborgne (2004a) memperkenalkan konsep strategi samudera biru (blue ocean strategy) berdasarkan lima perspektif, iaitu mencipta ruang pasaran yang tidak ditandingi, menjadikan persaingan tidak relevan, mencipta dan mendapatkan permintaan baru, mengurangkan kos pengganti, dan menjajarkan seluruh sistem aktiviti organisasi. Dalam konteks industri pelancongan di Malaysia, aplikasi strategi samudera biru belum lagi dikaji secara empirikal. Oleh itu, konstruk konseptual sewajarnya dibangunkan sebagai terma rujukan awal bagi kajian terhadap pengurusan industri pelancongan di Malaysia, sama ada secara kualitatif ataupun kuantitatif.