Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia: Satu Konstruk Konseptual
Pertumbuhan industri pelancongan di Malaysia dalam tempoh dua dekad yang lepas, secara umumnya telah menunjukkan kejayaan berdasarkan peningkatan jumlah pelancong dan pendapatan negara melalui aktiviti pelancongan. Kertas kerja ini cuba mengemukakan konstruk konseptual mengenai petunjuk yang menyu...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/257/1/FH03-FPPP-14-01486.pdf http://eprints.unisza.edu.my/257/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.257 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.2572020-11-24T07:04:38Z http://eprints.unisza.edu.my/257/ Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia: Satu Konstruk Konseptual Muhamad Rosli, Selamat Ahmad Shukri, Yazid Mohamed, Sulaiman HD28 Management. Industrial Management Pertumbuhan industri pelancongan di Malaysia dalam tempoh dua dekad yang lepas, secara umumnya telah menunjukkan kejayaan berdasarkan peningkatan jumlah pelancong dan pendapatan negara melalui aktiviti pelancongan. Kertas kerja ini cuba mengemukakan konstruk konseptual mengenai petunjuk yang menyumbang kepada kejayaan pertumbuhan tersebut dengan memerhatikan penggunaan dan aplikasi strategi samudera biru dalam industri pelancongan di Malaysia. Kim dan Mauborgne (2004a) memperkenalkan konsep strategi samudera biru (blue ocean strategy) berdasarkan lima perspektif, iaitu mencipta ruang pasaran yang tidak ditandingi, menjadikan persaingan tidak relevan, mencipta dan mendapatkan permintaan baru, mengurangkan kos pengganti, dan menjajarkan seluruh sistem aktiviti organisasi. Dalam konteks industri pelancongan di Malaysia, aplikasi strategi samudera biru belum lagi dikaji secara empirikal. Oleh itu, konstruk konseptual sewajarnya dibangunkan sebagai terma rujukan awal bagi kajian terhadap pengurusan industri pelancongan di Malaysia, sama ada secara kualitatif ataupun kuantitatif. 2013 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/257/1/FH03-FPPP-14-01486.pdf Muhamad Rosli, Selamat and Ahmad Shukri, Yazid and Mohamed, Sulaiman (2013) Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia: Satu Konstruk Konseptual. In: Terengganu International Tourism Conference 2013 (TITC2013), 23 - 25 August 2013, Permai Hotel, Kuala Terengganu. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HD28 Management. Industrial Management |
spellingShingle |
HD28 Management. Industrial Management Muhamad Rosli, Selamat Ahmad Shukri, Yazid Mohamed, Sulaiman Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia: Satu Konstruk Konseptual |
description |
Pertumbuhan industri pelancongan di Malaysia dalam tempoh dua dekad yang lepas, secara umumnya telah
menunjukkan kejayaan berdasarkan peningkatan jumlah pelancong dan pendapatan negara melalui aktiviti
pelancongan. Kertas kerja ini cuba mengemukakan konstruk konseptual mengenai petunjuk yang menyumbang
kepada kejayaan pertumbuhan tersebut dengan memerhatikan penggunaan dan aplikasi strategi samudera biru
dalam industri pelancongan di Malaysia. Kim dan Mauborgne (2004a) memperkenalkan konsep strategi
samudera biru (blue ocean strategy) berdasarkan lima perspektif, iaitu mencipta ruang pasaran yang tidak
ditandingi, menjadikan persaingan tidak relevan, mencipta dan mendapatkan permintaan baru, mengurangkan kos
pengganti, dan menjajarkan seluruh sistem aktiviti organisasi. Dalam konteks industri pelancongan di Malaysia,
aplikasi strategi samudera biru belum lagi dikaji secara empirikal. Oleh itu, konstruk konseptual sewajarnya
dibangunkan sebagai terma rujukan awal bagi kajian terhadap pengurusan industri pelancongan di Malaysia,
sama ada secara kualitatif ataupun kuantitatif. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Muhamad Rosli, Selamat Ahmad Shukri, Yazid Mohamed, Sulaiman |
author_facet |
Muhamad Rosli, Selamat Ahmad Shukri, Yazid Mohamed, Sulaiman |
author_sort |
Muhamad Rosli, Selamat |
title |
Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia:
Satu Konstruk Konseptual |
title_short |
Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia:
Satu Konstruk Konseptual |
title_full |
Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia:
Satu Konstruk Konseptual |
title_fullStr |
Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia:
Satu Konstruk Konseptual |
title_full_unstemmed |
Kejayaan Pengurusan Industri Pelancongan Di Malaysia:
Satu Konstruk Konseptual |
title_sort |
kejayaan pengurusan industri pelancongan di malaysia:
satu konstruk konseptual |
publishDate |
2013 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/257/1/FH03-FPPP-14-01486.pdf http://eprints.unisza.edu.my/257/ |
_version_ |
1684657666367946752 |