Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan

Pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Malaysia telah mengalami beberapa perubahan positif. Bermula daripada sesi pembelajaran secara tidak formal di madrasah dan sekolah pondok, ia menjadi antara mata pelajaran utama bagi pelajar peringkat sekolah rendah dengan pengenalan modul j-QAF. Di beb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Shahrizal, Nasir, Mohd Firdaus, Yahaya
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/408/1/FH03-FBK-14-02241.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/408/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
id my-unisza-ir.408
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.4082020-10-22T02:35:31Z http://eprints.unisza.edu.my/408/ Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan Mohd Shahrizal, Nasir Mohd Firdaus, Yahaya L Education (General) P Philology. Linguistics Pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Malaysia telah mengalami beberapa perubahan positif. Bermula daripada sesi pembelajaran secara tidak formal di madrasah dan sekolah pondok, ia menjadi antara mata pelajaran utama bagi pelajar peringkat sekolah rendah dengan pengenalan modul j-QAF. Di beberapa buah institusi pengajian tinggi pula, program pengajian bahasa Arab diperkenalkan bukan sahaja pada peringkat ijazah pertama, namun ia turut melibatkan peringkat pengajian tertinggi iaitu ijazah Doktor Falsafah atau Ph.D. Selain itu, suasana semasa di Malaysia turut membuka ruang kepada masyarakat awam daripada pelbagai peringkat umur dan latar belakang pendidikan untuk mempelajari bahasa Arab. Hal ini disokong dengan kepesatan teknologi terkini melibatkan media massa seperti televisyen, radio dan internet. Kajian ini bertujuan untuk meninjau respons masyarakat awam khususnya yang menjadi pendengar rancangan belajar bahasa Arab menerusi siaran Radio Malaysia Terengganu FM iaitu Al-Arabiyyah Fi Al-Radio. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk melakukan penambahbaikan terhadap rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio berdasarkan saranan dan cadangan daripada pihak pendengar sendiri. Kajian dijalankan melalui soal selidik yang dimuat naik dalam laman sosial facebook® rancangan Al-Arabiyyah fi Al-Radio dan facebook® Terengganu FM. Hasil kajian menunjukkan majoriti pendengar rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio mendapat input berguna dalam usaha mempelajari dan menguasai bahasa Arab. Beberapa cadangan turut dikemukakan oleh responden kajian bagi meningkatkan mutu pembelajaran bahasa Arab menerusi rancangan ini. 2014 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/408/1/FH03-FBK-14-02241.pdf Mohd Shahrizal, Nasir and Mohd Firdaus, Yahaya (2014) Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan. In: Seminar Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab 2014, 14 September 2014, Auditorium Blok Akademik UniSZA..
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
P Philology. Linguistics
spellingShingle L Education (General)
P Philology. Linguistics
Mohd Shahrizal, Nasir
Mohd Firdaus, Yahaya
Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan
description Pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Malaysia telah mengalami beberapa perubahan positif. Bermula daripada sesi pembelajaran secara tidak formal di madrasah dan sekolah pondok, ia menjadi antara mata pelajaran utama bagi pelajar peringkat sekolah rendah dengan pengenalan modul j-QAF. Di beberapa buah institusi pengajian tinggi pula, program pengajian bahasa Arab diperkenalkan bukan sahaja pada peringkat ijazah pertama, namun ia turut melibatkan peringkat pengajian tertinggi iaitu ijazah Doktor Falsafah atau Ph.D. Selain itu, suasana semasa di Malaysia turut membuka ruang kepada masyarakat awam daripada pelbagai peringkat umur dan latar belakang pendidikan untuk mempelajari bahasa Arab. Hal ini disokong dengan kepesatan teknologi terkini melibatkan media massa seperti televisyen, radio dan internet. Kajian ini bertujuan untuk meninjau respons masyarakat awam khususnya yang menjadi pendengar rancangan belajar bahasa Arab menerusi siaran Radio Malaysia Terengganu FM iaitu Al-Arabiyyah Fi Al-Radio. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk melakukan penambahbaikan terhadap rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio berdasarkan saranan dan cadangan daripada pihak pendengar sendiri. Kajian dijalankan melalui soal selidik yang dimuat naik dalam laman sosial facebook® rancangan Al-Arabiyyah fi Al-Radio dan facebook® Terengganu FM. Hasil kajian menunjukkan majoriti pendengar rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio mendapat input berguna dalam usaha mempelajari dan menguasai bahasa Arab. Beberapa cadangan turut dikemukakan oleh responden kajian bagi meningkatkan mutu pembelajaran bahasa Arab menerusi rancangan ini.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Shahrizal, Nasir
Mohd Firdaus, Yahaya
author_facet Mohd Shahrizal, Nasir
Mohd Firdaus, Yahaya
author_sort Mohd Shahrizal, Nasir
title Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan
title_short Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan
title_full Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan
title_fullStr Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan
title_full_unstemmed Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan
title_sort pembelajaran bahasa arab menerusi rancangan al-arabiyyah fi al-radio: satu tinjauan
publishDate 2014
url http://eprints.unisza.edu.my/408/1/FH03-FBK-14-02241.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/408/
_version_ 1681493229963313152