Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan
Pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Malaysia telah mengalami beberapa perubahan positif. Bermula daripada sesi pembelajaran secara tidak formal di madrasah dan sekolah pondok, ia menjadi antara mata pelajaran utama bagi pelajar peringkat sekolah rendah dengan pengenalan modul j-QAF. Di beb...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/408/1/FH03-FBK-14-02241.pdf http://eprints.unisza.edu.my/408/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.408 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.4082020-10-22T02:35:31Z http://eprints.unisza.edu.my/408/ Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan Mohd Shahrizal, Nasir Mohd Firdaus, Yahaya L Education (General) P Philology. Linguistics Pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Malaysia telah mengalami beberapa perubahan positif. Bermula daripada sesi pembelajaran secara tidak formal di madrasah dan sekolah pondok, ia menjadi antara mata pelajaran utama bagi pelajar peringkat sekolah rendah dengan pengenalan modul j-QAF. Di beberapa buah institusi pengajian tinggi pula, program pengajian bahasa Arab diperkenalkan bukan sahaja pada peringkat ijazah pertama, namun ia turut melibatkan peringkat pengajian tertinggi iaitu ijazah Doktor Falsafah atau Ph.D. Selain itu, suasana semasa di Malaysia turut membuka ruang kepada masyarakat awam daripada pelbagai peringkat umur dan latar belakang pendidikan untuk mempelajari bahasa Arab. Hal ini disokong dengan kepesatan teknologi terkini melibatkan media massa seperti televisyen, radio dan internet. Kajian ini bertujuan untuk meninjau respons masyarakat awam khususnya yang menjadi pendengar rancangan belajar bahasa Arab menerusi siaran Radio Malaysia Terengganu FM iaitu Al-Arabiyyah Fi Al-Radio. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk melakukan penambahbaikan terhadap rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio berdasarkan saranan dan cadangan daripada pihak pendengar sendiri. Kajian dijalankan melalui soal selidik yang dimuat naik dalam laman sosial facebook® rancangan Al-Arabiyyah fi Al-Radio dan facebook® Terengganu FM. Hasil kajian menunjukkan majoriti pendengar rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio mendapat input berguna dalam usaha mempelajari dan menguasai bahasa Arab. Beberapa cadangan turut dikemukakan oleh responden kajian bagi meningkatkan mutu pembelajaran bahasa Arab menerusi rancangan ini. 2014 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/408/1/FH03-FBK-14-02241.pdf Mohd Shahrizal, Nasir and Mohd Firdaus, Yahaya (2014) Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan. In: Seminar Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab 2014, 14 September 2014, Auditorium Blok Akademik UniSZA.. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) P Philology. Linguistics |
spellingShingle |
L Education (General) P Philology. Linguistics Mohd Shahrizal, Nasir Mohd Firdaus, Yahaya Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan |
description |
Pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Malaysia telah mengalami beberapa
perubahan positif. Bermula daripada sesi pembelajaran secara tidak formal di madrasah dan
sekolah pondok, ia menjadi antara mata pelajaran utama bagi pelajar peringkat sekolah
rendah dengan pengenalan modul j-QAF. Di beberapa buah institusi pengajian tinggi pula,
program pengajian bahasa Arab diperkenalkan bukan sahaja pada peringkat ijazah pertama,
namun ia turut melibatkan peringkat pengajian tertinggi iaitu ijazah Doktor Falsafah atau
Ph.D. Selain itu, suasana semasa di Malaysia turut membuka ruang kepada masyarakat awam
daripada pelbagai peringkat umur dan latar belakang pendidikan untuk mempelajari bahasa
Arab. Hal ini disokong dengan kepesatan teknologi terkini melibatkan media massa seperti
televisyen, radio dan internet. Kajian ini bertujuan untuk meninjau respons masyarakat awam
khususnya yang menjadi pendengar rancangan belajar bahasa Arab menerusi siaran Radio
Malaysia Terengganu FM iaitu Al-Arabiyyah Fi Al-Radio. Tujuan utama kajian ini
dijalankan adalah untuk melakukan penambahbaikan terhadap rancangan Al-Arabiyyah Fi
Al-Radio berdasarkan saranan dan cadangan daripada pihak pendengar sendiri. Kajian
dijalankan melalui soal selidik yang dimuat naik dalam laman sosial facebook®
rancangan
Al-Arabiyyah fi Al-Radio dan facebook®
Terengganu FM. Hasil kajian menunjukkan
majoriti pendengar rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio mendapat input berguna dalam
usaha mempelajari dan menguasai bahasa Arab. Beberapa cadangan turut dikemukakan oleh
responden kajian bagi meningkatkan mutu pembelajaran bahasa Arab menerusi rancangan
ini. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohd Shahrizal, Nasir Mohd Firdaus, Yahaya |
author_facet |
Mohd Shahrizal, Nasir Mohd Firdaus, Yahaya |
author_sort |
Mohd Shahrizal, Nasir |
title |
Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan |
title_short |
Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan |
title_full |
Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan |
title_fullStr |
Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Rancangan Al-Arabiyyah Fi Al-Radio: Satu Tinjauan |
title_sort |
pembelajaran bahasa arab menerusi rancangan al-arabiyyah fi al-radio: satu tinjauan |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/408/1/FH03-FBK-14-02241.pdf http://eprints.unisza.edu.my/408/ |
_version_ |
1681493229963313152 |