Transformasi Tahap Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Dalam Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam Program Pensiswazahan Guru Unisza
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang diaplikasikan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran Guru Pendidikan Islam Program Pensiswazahan Guru UniSZA. Responden kajian ini terdiri daripada Guru Pendidikan Islam yang sedang meng...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/486/1/FH03-FKI-16-06398.pdf http://eprints.unisza.edu.my/486/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji tahap penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi yang diaplikasikan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran Guru Pendidikan Islam
Program Pensiswazahan Guru UniSZA. Responden kajian ini terdiri daripada Guru Pendidikan
Islam yang sedang mengikuti Program Pensiswazahan Guru di UniSZ dan sampel kajian yang
terlibat dengan kajian ialah seramai 230 orang responden. Pengumpulan data menggunakan borang
soal selidik telah dibina untuk menguji tahap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
yang diaplikasikan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran responden yang terlibat. Data yang
diperoleh dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science v.22 for Windows
(SPSS) untuk mendapatkan skor min dan peratusan kekerapan. Kebolehpercayaan item soal selidik
telah diperoleh berdasarkan satu kajian rintis yang diadakan sebelum kajian sebenar. Hasil kajian
rintis kebolehpercayaan bagi item tahap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi ialah
.87. Hasil analisis secara statistik deskriptif telah menunjukkan tahap kepenggunaan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi yang TINGGI dalam kalangan responden yang terbabit dengan kajian
ini. |
---|