Analisis keberkesanan penggunaan ict dalam mendepani gelombang revolusi industri 4.0 dalam kalangan pelajar di Negeri Terengganu, Malaysia
Kemunculan revolusi perindustrian 4.0 telah membawa perkembangan dalam Information Communication and Technology (ICT) yang meramalkan sebanyak 50 bilion peranti elektronik saling berinteraksi. Justeru, kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan ICT dalam kalangan pelajar di negeri...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sultan Zainal Abidin
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/6844/1/FH02-FKI-20-37658.pdf http://eprints.unisza.edu.my/6844/ https://doi.org/10.37231/apj.2020.3.1.149 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Kemunculan revolusi perindustrian 4.0 telah membawa perkembangan dalam Information Communication
and Technology (ICT) yang meramalkan sebanyak 50 bilion peranti elektronik saling berinteraksi. Justeru,
kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan ICT dalam kalangan pelajar di negeri
Terengganu seiring dengan kemunculan Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0). Artikel ini merupakan kajian
kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan. Soal selidik digunakan bagi mengumpul data dan
maklumat yang diperlukan. Seramai 102 orang pelajar SMK harian biasa di Terengganu terlibat dalam kajian
ini. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 21 dengan menggunakan kaedah analisis deskriptif dan analisis
inferensi. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap
kefahaman IR 4.0 berdasarkan faktor jantina dan lokasi sekolah. Kajian juga mendapati tidak terdapat
perbezaan yang signifikan terhadap penggunaan ICT sebagai medium pembelajaran berdasarkan lokasi
sekolah. Walau bagaimanapun, terdapat perkaitan yang signifikan antara kefahaman tentang IR 4.0 terhadap
penggunaan ICT dalam pembelajaran. Justeru, dapat disimpulkan bahawa pelajar di negeri Terengganu
menjadikan ICT sebagai wadah menimba dan berkongsi ilmu pengetahuan serta menjadi medium
pembelajaran masa kini. Hasil kajian ini diharapkan dapat memberi maklumat penting kepada Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) dalam usaha meningkatkan pengintegrasian Information Communication and
Technology (ICT) dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di sekolah-sekolah. |
---|