lmplementasi model gamifikasi pembelajaran ARCS+G dalam aplikasi FrogPlay

Persekitaran pembelajaran maya Frcg frog Virtual Leaming Environment; Frog VLE) merupakan sistem pembelajaran berasaskan kepada sesawang (web-based leaming system) yang telah dipekenalkan dan diguna pakai sejak tahun 2014 oleh sekolah rendah dan menengah di bawah naungan Kementerian Pendidikan Ma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamarul Shukri, Mat Teh, Shariful Hafizi, Md Hanafiah, Norzehan, A.Karim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/846/1/FH03-FKI-18-13349.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/846/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
Description
Summary:Persekitaran pembelajaran maya Frcg frog Virtual Leaming Environment; Frog VLE) merupakan sistem pembelajaran berasaskan kepada sesawang (web-based leaming system) yang telah dipekenalkan dan diguna pakai sejak tahun 2014 oleh sekolah rendah dan menengah di bawah naungan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Pada 2016, aplikasi terbaru FrogPlay telah diperkenalkan di dalam Frog VLE. FrogPlay menggunakan konsep gamifikasi dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). FrogPlay menyediakan kandungan percuma dan fungsi-fungsi tambahan yang tersedia bina secara dalaman (built-in) untuk menyokong pengalaman penyertaan dan menjawab kuiz oleh murid secara atas talian (online) Konsep gamifikasi memberi fokus kepada penggunaan mekanisme permainan (game mechanrbs) dan reka bentuk permainan (game design) yang berdasarkan kerangka MDA di luar konteks dan persekitaran permainan elektronik atau berkomputer. Gamifikasi dalam PdPc telah diperkenalkan untuk merangsang penglibatan dan mempengaruhi motivasi murid. Kertas konsep ini menyesuaikan model gamifikasi pembelajaran ARCS+G dengan salah satu aplikasi Frog VLE iaitu FrogPlay. Tujuannya adalah untuk membuktikan secara literatur bahawa FrogPlay boleh meningkatkan motirasi dalam pembelajaran murid. Semua subkategori model ARCS+G pada dua kategori utama model asal ARCS iaitu keyakinan (confidence) dan kepuasan (satisfaction) disesuaikan dengan menu atau ftur di dalam FrogPlay dengan sokongan literatur.