The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand
Matematik Islam ialah matematik yang menjadikan Al-Qur'an dan Sunnah Nabi sebagai postulat, oleh kerana itu di dalam matematik Islam, kita tidak perlu membuktikan suatu data yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya, sekalipun nanti di dalam perjalanannya, matematik Islam seolah membuktikan kebe...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/989/1/FH03-INSPIRE-17-08311.pdf http://eprints.unisza.edu.my/989/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.989 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.9892020-11-04T03:20:37Z http://eprints.unisza.edu.my/989/ The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand Rahimah, Embong Suwannee, Langputeh L Education (General) LB Theory and practice of education QA Mathematics Matematik Islam ialah matematik yang menjadikan Al-Qur'an dan Sunnah Nabi sebagai postulat, oleh kerana itu di dalam matematik Islam, kita tidak perlu membuktikan suatu data yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya, sekalipun nanti di dalam perjalanannya, matematik Islam seolah membuktikan kebenaran sunnah-sunnah Nabi. Al-Qu'ran merupakan kitab suci umat Islam yang merupakan sumber utama bagi segala disiplin ilmu ilmu pengetahuan lain. Kehebatannya tidak dapat ditandingi oleh mana-mana kitab atau buku lain dan kekal sepanjang zaman. Justeru, umat Islam wajib menjadikan Al-Qur'an sebagai sumber rujukan utama untuk pembangunan ilmu sebelum merujuk kepada teori ataupun konsep-konsep lainnnya. lni berdasarkan Al-Qur'an sangat berpengaruh pada pembangunan dan percambahan bidang-bidang ilmu. Hal tersebut terlihat jelas adanya penghargaan yang teramat tinggi bagi mereka yang beriman dan berilrnu dibandingkan dengan orang yang biasa-biasa sahaja. Hal tersebut menunjukan Al-Qur'an sangat mengambil berat tentang pembangunan ilmu pengetahuan. Oleh kerana itu, pentingnya matematik Islam diketahui oleh pelajar dalam dunia pendidikan dengan nilai-nilai yang terkandung dalam agama Islam dan Al-Qur'an dalam setiap pembelajaran. Sehingga, selain dapat mempelajari matematik, pelajar juga dapat mempelajari keagungan Allah dan Firman Firman Allah dalam Al-Qur'an yang merupakan ilmu daripada Allah yang diajarkan kepada manusia dengan bahasa logik, mengajarkan kepada manusia apa-apa yang belum mereka ketahui 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/989/1/FH03-INSPIRE-17-08311.pdf Rahimah, Embong and Suwannee, Langputeh (2016) The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand. In: International Postgraduate Research Conference, 08-10 Oct 2016, Terengganu. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) LB Theory and practice of education QA Mathematics |
spellingShingle |
L Education (General) LB Theory and practice of education QA Mathematics Rahimah, Embong Suwannee, Langputeh The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand |
description |
Matematik Islam ialah matematik yang menjadikan Al-Qur'an dan Sunnah Nabi sebagai postulat, oleh kerana itu di dalam matematik Islam, kita tidak perlu membuktikan suatu data yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya, sekalipun nanti di dalam perjalanannya, matematik Islam seolah membuktikan kebenaran sunnah-sunnah Nabi. Al-Qu'ran merupakan kitab suci umat Islam yang merupakan sumber utama bagi segala disiplin ilmu ilmu pengetahuan lain. Kehebatannya tidak dapat ditandingi oleh mana-mana kitab atau buku lain dan kekal sepanjang zaman. Justeru, umat Islam wajib menjadikan Al-Qur'an sebagai sumber rujukan utama untuk pembangunan ilmu sebelum merujuk kepada teori ataupun konsep-konsep lainnnya. lni berdasarkan Al-Qur'an sangat berpengaruh pada pembangunan dan percambahan bidang-bidang ilmu. Hal tersebut terlihat jelas adanya penghargaan yang teramat tinggi bagi mereka yang beriman dan berilrnu dibandingkan dengan orang yang biasa-biasa sahaja. Hal tersebut menunjukan Al-Qur'an sangat mengambil berat tentang pembangunan ilmu pengetahuan. Oleh kerana itu, pentingnya matematik Islam diketahui oleh pelajar dalam dunia pendidikan dengan nilai-nilai yang terkandung dalam agama Islam dan Al-Qur'an dalam setiap pembelajaran. Sehingga, selain dapat mempelajari matematik, pelajar juga dapat mempelajari keagungan Allah dan Firman Firman Allah dalam Al-Qur'an yang merupakan ilmu daripada Allah yang diajarkan kepada manusia dengan bahasa logik, mengajarkan kepada manusia apa-apa yang belum mereka ketahui |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Rahimah, Embong Suwannee, Langputeh |
author_facet |
Rahimah, Embong Suwannee, Langputeh |
author_sort |
Rahimah, Embong |
title |
The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand |
title_short |
The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand |
title_full |
The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand |
title_fullStr |
The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand |
title_full_unstemmed |
The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand |
title_sort |
ways of parental involvement in children education management for muslim children in southern thailand |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/989/1/FH03-INSPIRE-17-08311.pdf http://eprints.unisza.edu.my/989/ |
_version_ |
1683234965861433344 |