Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed
Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat juga dimaklumkan bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/1/AJ_RAFIZAH%20KECHIL%20ESTEEM%2007.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.14868 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.148682016-10-05T07:24:00Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/ Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed Kechil, Rafizah Bahari, Peridah Hamed, Salina Student guidance and counseling. Personnel service. General works Children in rural areas. Rural education. Rural schools Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat juga dimaklumkan bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil kira senario ini, Projek Khidmat Masyarakat (PKM) telah dilaksanakan oleh beberapa orang pensyarah matematik (JTMSK) untuk membantu pihak sekolah mempertingkatkan motivasi pelajar dalam mempelajari matematik. PKM telah dijalankan terhadap 45 orang pelajar dari sebuah sekolah luar bandar di Pulau Pinang. PKM memberi tumpuan dalam peningkatan kefahaman sistem nombor peringkat rendah yang merupakan asas kepada mata pelajaran matematik dengan berbantukan teknologi maklumat. Kejayaan PKM didapati bersandar kepada beberapa pihak, umpamanya, jabatan pelajaran negeri, pihak sekolah, kemudahan peralatan, pihak UiTM, bahan pengajaran dan pembelajaran serta sikap pelajar itu sendiri. Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2007 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/1/AJ_RAFIZAH%20KECHIL%20ESTEEM%2007.pdf Kechil, Rafizah and Bahari, Peridah and Hamed, Salina (2007) Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed. Esteem Academic Journal, 7. pp. 137-151. ISSN 1675-7939 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Student guidance and counseling. Personnel service. General works Children in rural areas. Rural education. Rural schools |
spellingShingle |
Student guidance and counseling. Personnel service. General works Children in rural areas. Rural education. Rural schools Kechil, Rafizah Bahari, Peridah Hamed, Salina Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed |
description |
Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik di kalangan
pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada
dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat juga dimaklumkan
bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih
rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil kira senario ini,
Projek Khidmat Masyarakat (PKM) telah dilaksanakan oleh
beberapa orang pensyarah matematik (JTMSK) untuk membantu
pihak sekolah mempertingkatkan motivasi pelajar dalam
mempelajari matematik. PKM telah dijalankan terhadap 45 orang
pelajar dari sebuah sekolah luar bandar di Pulau Pinang. PKM
memberi tumpuan dalam peningkatan kefahaman sistem nombor
peringkat rendah yang merupakan asas kepada mata pelajaran
matematik dengan berbantukan teknologi maklumat. Kejayaan PKM
didapati bersandar kepada beberapa pihak, umpamanya, jabatan
pelajaran negeri, pihak sekolah, kemudahan peralatan, pihak
UiTM, bahan pengajaran dan pembelajaran serta sikap pelajar
itu sendiri. |
format |
Article |
author |
Kechil, Rafizah Bahari, Peridah Hamed, Salina |
author_facet |
Kechil, Rafizah Bahari, Peridah Hamed, Salina |
author_sort |
Kechil, Rafizah |
title |
Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed |
title_short |
Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed |
title_full |
Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed |
title_fullStr |
Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed |
title_full_unstemmed |
Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed |
title_sort |
jalinan pengajian tinggi dan rendah: cabaran dan pengalaman / rafizah kechil, peridah bahari and salina hamed |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) |
publishDate |
2007 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/1/AJ_RAFIZAH%20KECHIL%20ESTEEM%2007.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/ |
_version_ |
1685648580543512576 |