Pemakaian peruntukan Akta Persaingan 2010 terhadap aktiviti komersil di Malaysia: satu tinjauan / Nazura Abdul Manap and Haliza A.Shukor

Akta Persaingan 2010 telah diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia pada tahun 2010 bagi tujuan menggalakkan pembangunan ekonomi melalui proses persaingan. Bagi merealisasikan matlamat tersebut, Suruhanjaya Persaingan telah ditubuhkan bagi memastikan Undang-Undang Persaingan dapat dilaksanakan dengan se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Manap, Nazura, A.Shukor, Haliza
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35641/1/35641.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35641/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: Malay
Description
Summary:Akta Persaingan 2010 telah diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia pada tahun 2010 bagi tujuan menggalakkan pembangunan ekonomi melalui proses persaingan. Bagi merealisasikan matlamat tersebut, Suruhanjaya Persaingan telah ditubuhkan bagi memastikan Undang-Undang Persaingan dapat dilaksanakan dengan sempurna di Malaysia. Seksyen 3 Akta Persaingan 2010 memperuntukkan bahawa Akta Persaingan 2010 terpakai terhadap aktiviti komersil di dalam Malaysia dan di luar Malaysia sekiranya aktiviti komersil di luar Malaysia memberi kesan terhadap persaingan dalam pasaran di Malaysia. Justeru, objektif kajian ini ialah untuk mengenalpasti peruntukan dalam Akta Persaingan 2010 yang terpakai untuk sektor perniagaan di Malaysia. Hasil kajian menunjukkkan bahawa peruntukan di dalam Akta Persaingan 2010 adalah bersifat umum, namun terpakai untuk pelbagai jenis sektor perniagaan yang menjalankan aktiviti komersil