Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al]

Kursus Hubungan Etnik adalah satu kursus wajib universiti yang ditawarkan kepada pelajar peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Teknologi Mara Cawangan Negeri Sembilan Kampus Rembau. Terdapat dua fakulti yang mengambil kursus ini di UiTM Cawangan Negeri Sembilan Kampus Rembau iaitu pelajar dari...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sharil, Suhaila, Ahmad Ubaidah, Ahmad Faiz, Hussin, Muhammad Noor, Abdul Basir, Mukhamad Khafiz
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perak 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/53785/1/53785.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/53785/
http://idealogyjournal.com/ojs/index.php/idealogy/issue/view/12
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.53785
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.537852022-01-25T01:33:02Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/53785/ Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al] Sharil, Suhaila Ahmad Ubaidah, Ahmad Faiz Hussin, Muhammad Noor Abdul Basir, Mukhamad Khafiz Research Methodology Kursus Hubungan Etnik adalah satu kursus wajib universiti yang ditawarkan kepada pelajar peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Teknologi Mara Cawangan Negeri Sembilan Kampus Rembau. Terdapat dua fakulti yang mengambil kursus ini di UiTM Cawangan Negeri Sembilan Kampus Rembau iaitu pelajar daripada Fakulti Pengurusan Maklumat dan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media. Pada sesi II 2018/2019 seramai 52 orang pelajar telah mengambil kursus ini di mana 37 orang adalah daripada Fakulti Pengurusan Maklumat dan 25 orang daripada Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji kefahaman dan mengenalpasti penghayatan pelajar terhadap kursus Hubungan Etnik. Metodologi kajian ini menggunakan kajian kuantitatif melalui reka bentuk purposive sampling. Soal selidik diedarkan kepada semua pelajar yang mengambil Kursus Hubungan Etnik pada sesi II 2018/2019 iaitu seramai 52 orang responden. Hasil kajian mendapati bahawa penghayatan pelajar terhadap kursus ini adalah sangat baik namun kajian lapangan yang melibatkan focus group discussion membuatkan pelajar amat meminati kursus Hubungan Etnik walaupun kursus ini berkisarkan mengenai sejarah. Universiti Teknologi MARA, Perak 2020-09 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/53785/1/53785.pdf ID53785 Sharil, Suhaila and Ahmad Ubaidah, Ahmad Faiz and Hussin, Muhammad Noor and Abdul Basir, Mukhamad Khafiz (2020) Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al]. IDEALOGY, 5 (2). pp. 141-150. ISSN 2550-214X http://idealogyjournal.com/ojs/index.php/idealogy/issue/view/12
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Research
Methodology
spellingShingle Research
Methodology
Sharil, Suhaila
Ahmad Ubaidah, Ahmad Faiz
Hussin, Muhammad Noor
Abdul Basir, Mukhamad Khafiz
Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al]
description Kursus Hubungan Etnik adalah satu kursus wajib universiti yang ditawarkan kepada pelajar peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Teknologi Mara Cawangan Negeri Sembilan Kampus Rembau. Terdapat dua fakulti yang mengambil kursus ini di UiTM Cawangan Negeri Sembilan Kampus Rembau iaitu pelajar daripada Fakulti Pengurusan Maklumat dan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media. Pada sesi II 2018/2019 seramai 52 orang pelajar telah mengambil kursus ini di mana 37 orang adalah daripada Fakulti Pengurusan Maklumat dan 25 orang daripada Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji kefahaman dan mengenalpasti penghayatan pelajar terhadap kursus Hubungan Etnik. Metodologi kajian ini menggunakan kajian kuantitatif melalui reka bentuk purposive sampling. Soal selidik diedarkan kepada semua pelajar yang mengambil Kursus Hubungan Etnik pada sesi II 2018/2019 iaitu seramai 52 orang responden. Hasil kajian mendapati bahawa penghayatan pelajar terhadap kursus ini adalah sangat baik namun kajian lapangan yang melibatkan focus group discussion membuatkan pelajar amat meminati kursus Hubungan Etnik walaupun kursus ini berkisarkan mengenai sejarah.
format Article
author Sharil, Suhaila
Ahmad Ubaidah, Ahmad Faiz
Hussin, Muhammad Noor
Abdul Basir, Mukhamad Khafiz
author_facet Sharil, Suhaila
Ahmad Ubaidah, Ahmad Faiz
Hussin, Muhammad Noor
Abdul Basir, Mukhamad Khafiz
author_sort Sharil, Suhaila
title Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al]
title_short Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al]
title_full Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al]
title_fullStr Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al]
title_full_unstemmed Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / Suhaila Sharil ... [et al]
title_sort kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik / suhaila sharil ... [et al]
publisher Universiti Teknologi MARA, Perak
publishDate 2020
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/53785/1/53785.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/53785/
http://idealogyjournal.com/ojs/index.php/idealogy/issue/view/12
_version_ 1724077495495426048