Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed
Kajian ini dilakukan dengan tujuan untuk meninjau fenomena "grapevine" dan implikasi berita khabar angin yang disebarkan melalui saluran ini ke atas kakitangan bukan pengurusan UiTM. Kajian ini telah dilakukan ke atas 241 orang kakitangan bukan pengurusan UiTM dengan menggunakan borang soa...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Communication and Media Studies (FCMS)
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/1/65166.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/ https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.65166 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.651662022-08-09T03:33:44Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/ Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed Abdullah, Zaridah Din, Faizah Mohammed, Abdullah @ Kassim Human behavior. Behaviorism. Neobehaviorism. Behavioral psychology Communication in management. Communication in organizations. Communication of information Kajian ini dilakukan dengan tujuan untuk meninjau fenomena "grapevine" dan implikasi berita khabar angin yang disebarkan melalui saluran ini ke atas kakitangan bukan pengurusan UiTM. Kajian ini telah dilakukan ke atas 241 orang kakitangan bukan pengurusan UiTM dengan menggunakan borang soal selidik yang telah diedarkan kepada mereka yang telah dipilih secara rawak mudah. Hasil kajian mendapati bahawa 147 (61%) kakitangan tersebut mempercayai berita khabar angin yang mereka dengar. Selain itu, maklumat yang mereka dengar melalui khabar angin terbahagai kepada dua kategori iaitu yang berkaitan dengan hal kerja dan juga peribadi individu lain. Kajian juga mendapati bahawa kepercayaan kakitangan terhadap kesahihan berita khabar angin menjadi peramal kepada perasaan tidak selesa (implikasi). Oleh itu, berita yang didengari melalui "grapevine" memang dipercayai oleh kakitangan dan maklumat tersebut boleh meninggalkan kesan yang negatif kepada kakitangan dan organisasi secara keseluruhannya. Faculty of Communication and Media Studies (FCMS) 2008 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/1/65166.pdf Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed. (2008) Forum Komunikasi, 7 (1): 7. pp. 61-70. ISSN 0127-8991 https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Human behavior. Behaviorism. Neobehaviorism. Behavioral psychology Communication in management. Communication in organizations. Communication of information |
spellingShingle |
Human behavior. Behaviorism. Neobehaviorism. Behavioral psychology Communication in management. Communication in organizations. Communication of information Abdullah, Zaridah Din, Faizah Mohammed, Abdullah @ Kassim Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed |
description |
Kajian ini dilakukan dengan tujuan untuk meninjau fenomena "grapevine" dan implikasi berita khabar angin yang disebarkan melalui saluran ini ke atas kakitangan bukan pengurusan UiTM. Kajian ini telah dilakukan ke atas 241 orang kakitangan bukan pengurusan UiTM dengan menggunakan borang soal selidik yang telah diedarkan kepada mereka yang telah dipilih secara rawak mudah. Hasil kajian mendapati bahawa 147 (61%) kakitangan tersebut mempercayai berita khabar angin yang mereka dengar. Selain itu, maklumat yang mereka dengar melalui khabar angin terbahagai kepada dua kategori iaitu yang berkaitan dengan hal kerja dan juga peribadi individu lain. Kajian juga mendapati bahawa kepercayaan kakitangan terhadap kesahihan berita khabar angin menjadi peramal kepada perasaan tidak selesa (implikasi). Oleh itu, berita yang didengari melalui "grapevine" memang dipercayai oleh kakitangan dan maklumat tersebut boleh meninggalkan kesan yang negatif kepada kakitangan dan organisasi secara keseluruhannya. |
format |
Article |
author |
Abdullah, Zaridah Din, Faizah Mohammed, Abdullah @ Kassim |
author_facet |
Abdullah, Zaridah Din, Faizah Mohammed, Abdullah @ Kassim |
author_sort |
Abdullah, Zaridah |
title |
Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed |
title_short |
Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed |
title_full |
Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed |
title_fullStr |
Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed |
title_full_unstemmed |
Perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / Zaridah Abdullah, Faizah Din and Abdullah @ Kassim Mohammed |
title_sort |
perkaitan antara fenomena "grapevine" dalam organisasi dan kepercayaan kakitangan terhadap maklumat yang diterima / zaridah abdullah, faizah din and abdullah @ kassim mohammed |
publisher |
Faculty of Communication and Media Studies (FCMS) |
publishDate |
2008 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/1/65166.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65166/ https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/ |
_version_ |
1740829113075105792 |