Wacana kepimpinan Perdana Menteri Malaysia ke-9: analisis kaedah retorik / Farah Hanini Abdul Rahman, Midiyana Mohamad dan Saliza Ismail

Kajian ini meneliti kaedah retorik dalam wacana ucapan Perdana Menteri Malaysia Ke-9, YAB Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menerusi program Keluarga Malaysia. Kaedah retorik merupakan cara pengucap merayu atau mempengaruhi audiens bagi mendapatkan sokongan. Dalam kajian ini, sokongan yang dimaksudkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rahman, Farah Hanini, Mohamad, Midiyana, Ismail, Saliza
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/76848/1/76848.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/76848/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/ijmal/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Kajian ini meneliti kaedah retorik dalam wacana ucapan Perdana Menteri Malaysia Ke-9, YAB Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menerusi program Keluarga Malaysia. Kaedah retorik merupakan cara pengucap merayu atau mempengaruhi audiens bagi mendapatkan sokongan. Dalam kajian ini, sokongan yang dimaksudkan ialah sokongan rakyat Malaysia terhadap kepimpinan pengucap menerusi program tersebut. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti serta menganalisis kaedah retorik pathos, logos dan ethos dalam wacana ucapan program Keluarga Malaysia. Data kajian yang digunakan ialah wacana ucapan pelancaran program Keluarga Malaysia, yang disampaikan pada 21 Oktober 2021 di Pusat Konvensyen Borneo, Kuching Sarawak. Pendekatan kajian kualitatif diaplikasi dalam kajian ini manakala kaedah kajian ialah analisis kandungan. Data kajian dianalisis berdasarkan Teori Kaedah Aristotle pathos, logos dan ethos. Dapatan kajian menunjukkan bahawa ketiga-tiga kaedah retorik pathos, logos dan ethos digunakan dalam wacana ucapan Keluarga Malaysia. Ciri yang paling dominan digunakan dalam wacana ini ialah pathos, diikuti logos dan yang paling sedikit penggunaannya ialah ethos. Menerusi kaedah pathos, rayuan emosi melalui analogi, rasa kekitaan, mahupun penceritaan diaplikasikan untuk merayu audiens, manakala logos digunakan oleh pengucap dengan memetik sumber statistik laporan dan contoh. Seterusnya kaedah ethos ditunjukkan melalui pemaparan karakter dan kredibilitinya sebagai pemimpin yang bertanggungjawab dan mempunyai sikap kebersamaan membela nasib rakyat.