Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu
Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan me...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.um.edu.my/13986/1/%2856-70%29.pdf http://eprints.um.edu.my/13986/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaya |
Language: | English |
Summary: | Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan mengupas pengamalan pemberian ganjaran dalam proses pembelajaran berkonsepkan ulul albab yang memfokuskan kepada aktiviti hafalan alQuran di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu. Metode kajian adalah secara kualitatif. Pengutipan data adalah melalui analisis dokumen dan aktiviti temu bual berstruktur yang melibatkan tiga orang guru dan tujuh orang murid di peringkat menengah rendah. Analisis awal mendapati aktiviti yang lazim diamalkan dalam proses pembelajaran di sekolah ini adalah melibatkan ganjaran positif, walaupun pelaksanaannya tidak mempunyai panduan rasmi seperti yang disediakan untuk hukuman. Pengenalpastian amalan baik dan pendekatan
berkesan berasaskan konsep ganjaran dan hukuman dalam pembelajaran melalui kajian ini merupakan perkongsian sama untuk penambahbaikan dalam pelaksanaan sistem pendidikan
di Malaysia secara umumnya.
|
---|