Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu

Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bajuri, M.K., Mohd Saat, R., Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli, Abdul Rahman, N.N., Hasan Adli, D.S.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/13986/1/%2856-70%29.pdf
http://eprints.um.edu.my/13986/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaya
Language: English
Description
Summary:Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan mengupas pengamalan pemberian ganjaran dalam proses pembelajaran berkonsepkan ulul albab yang memfokuskan kepada aktiviti hafalan alQuran di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu. Metode kajian adalah secara kualitatif. Pengutipan data adalah melalui analisis dokumen dan aktiviti temu bual berstruktur yang melibatkan tiga orang guru dan tujuh orang murid di peringkat menengah rendah. Analisis awal mendapati aktiviti yang lazim diamalkan dalam proses pembelajaran di sekolah ini adalah melibatkan ganjaran positif, walaupun pelaksanaannya tidak mempunyai panduan rasmi seperti yang disediakan untuk hukuman. Pengenalpastian amalan baik dan pendekatan berkesan berasaskan konsep ganjaran dan hukuman dalam pembelajaran melalui kajian ini merupakan perkongsian sama untuk penambahbaikan dalam pelaksanaan sistem pendidikan di Malaysia secara umumnya.