Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu

Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bajuri, M.K., Mohd Saat, R., Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli, Abdul Rahman, N.N., Hasan Adli, D.S.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/13986/1/%2856-70%29.pdf
http://eprints.um.edu.my/13986/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaya
Language: English
id my.um.eprints.13986
record_format eprints
spelling my.um.eprints.139862019-12-18T07:46:02Z http://eprints.um.edu.my/13986/ Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu Bajuri, M.K. Mohd Saat, R. Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli Abdul Rahman, N.N. Hasan Adli, D.S. BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan mengupas pengamalan pemberian ganjaran dalam proses pembelajaran berkonsepkan ulul albab yang memfokuskan kepada aktiviti hafalan alQuran di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu. Metode kajian adalah secara kualitatif. Pengutipan data adalah melalui analisis dokumen dan aktiviti temu bual berstruktur yang melibatkan tiga orang guru dan tujuh orang murid di peringkat menengah rendah. Analisis awal mendapati aktiviti yang lazim diamalkan dalam proses pembelajaran di sekolah ini adalah melibatkan ganjaran positif, walaupun pelaksanaannya tidak mempunyai panduan rasmi seperti yang disediakan untuk hukuman. Pengenalpastian amalan baik dan pendekatan berkesan berasaskan konsep ganjaran dan hukuman dalam pembelajaran melalui kajian ini merupakan perkongsian sama untuk penambahbaikan dalam pelaksanaan sistem pendidikan di Malaysia secara umumnya. 2012-02 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13986/1/%2856-70%29.pdf Bajuri, M.K. and Mohd Saat, R. and Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli and Abdul Rahman, N.N. and Hasan Adli, D.S. (2012) Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu. In: The 2nd Annual International Qur’anic Conference 2012, 22-23 Feb 2012, University of Malaya.
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Research Repository
url_provider http://eprints.um.edu.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Bajuri, M.K.
Mohd Saat, R.
Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli
Abdul Rahman, N.N.
Hasan Adli, D.S.
Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu
description Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan mengupas pengamalan pemberian ganjaran dalam proses pembelajaran berkonsepkan ulul albab yang memfokuskan kepada aktiviti hafalan alQuran di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu. Metode kajian adalah secara kualitatif. Pengutipan data adalah melalui analisis dokumen dan aktiviti temu bual berstruktur yang melibatkan tiga orang guru dan tujuh orang murid di peringkat menengah rendah. Analisis awal mendapati aktiviti yang lazim diamalkan dalam proses pembelajaran di sekolah ini adalah melibatkan ganjaran positif, walaupun pelaksanaannya tidak mempunyai panduan rasmi seperti yang disediakan untuk hukuman. Pengenalpastian amalan baik dan pendekatan berkesan berasaskan konsep ganjaran dan hukuman dalam pembelajaran melalui kajian ini merupakan perkongsian sama untuk penambahbaikan dalam pelaksanaan sistem pendidikan di Malaysia secara umumnya.
format Conference or Workshop Item
author Bajuri, M.K.
Mohd Saat, R.
Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli
Abdul Rahman, N.N.
Hasan Adli, D.S.
author_facet Bajuri, M.K.
Mohd Saat, R.
Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli
Abdul Rahman, N.N.
Hasan Adli, D.S.
author_sort Bajuri, M.K.
title Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu
title_short Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu
title_full Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu
title_fullStr Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu
title_full_unstemmed Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu
title_sort konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di terengganu
publishDate 2012
url http://eprints.um.edu.my/13986/1/%2856-70%29.pdf
http://eprints.um.edu.my/13986/
_version_ 1654960659485425664