Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu
Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan me...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.um.edu.my/13986/1/%2856-70%29.pdf http://eprints.um.edu.my/13986/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaya |
Language: | English |
id |
my.um.eprints.13986 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.eprints.139862019-12-18T07:46:02Z http://eprints.um.edu.my/13986/ Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu Bajuri, M.K. Mohd Saat, R. Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli Abdul Rahman, N.N. Hasan Adli, D.S. BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan mengupas pengamalan pemberian ganjaran dalam proses pembelajaran berkonsepkan ulul albab yang memfokuskan kepada aktiviti hafalan alQuran di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu. Metode kajian adalah secara kualitatif. Pengutipan data adalah melalui analisis dokumen dan aktiviti temu bual berstruktur yang melibatkan tiga orang guru dan tujuh orang murid di peringkat menengah rendah. Analisis awal mendapati aktiviti yang lazim diamalkan dalam proses pembelajaran di sekolah ini adalah melibatkan ganjaran positif, walaupun pelaksanaannya tidak mempunyai panduan rasmi seperti yang disediakan untuk hukuman. Pengenalpastian amalan baik dan pendekatan berkesan berasaskan konsep ganjaran dan hukuman dalam pembelajaran melalui kajian ini merupakan perkongsian sama untuk penambahbaikan dalam pelaksanaan sistem pendidikan di Malaysia secara umumnya. 2012-02 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13986/1/%2856-70%29.pdf Bajuri, M.K. and Mohd Saat, R. and Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli and Abdul Rahman, N.N. and Hasan Adli, D.S. (2012) Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu. In: The 2nd Annual International Qur’anic Conference 2012, 22-23 Feb 2012, University of Malaya. |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Research Repository |
url_provider |
http://eprints.um.edu.my/ |
language |
English |
topic |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc |
spellingShingle |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Bajuri, M.K. Mohd Saat, R. Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli Abdul Rahman, N.N. Hasan Adli, D.S. Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu |
description |
Pembelajaran merupakan suatu aktiviti yang sering dibincangkan dalam bidang sains kelakuan dan perspektif Islam. Antara isu yang berkait rapat dengan pendidikan adalah berkenaan aktiviti pemberian ganjaran dan hukuman semasa proses pembelajaran. Kajian ini adalah sebahagian dapatan awal yang akan mengupas pengamalan pemberian ganjaran dalam proses pembelajaran berkonsepkan ulul albab yang memfokuskan kepada aktiviti hafalan alQuran di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu. Metode kajian adalah secara kualitatif. Pengutipan data adalah melalui analisis dokumen dan aktiviti temu bual berstruktur yang melibatkan tiga orang guru dan tujuh orang murid di peringkat menengah rendah. Analisis awal mendapati aktiviti yang lazim diamalkan dalam proses pembelajaran di sekolah ini adalah melibatkan ganjaran positif, walaupun pelaksanaannya tidak mempunyai panduan rasmi seperti yang disediakan untuk hukuman. Pengenalpastian amalan baik dan pendekatan
berkesan berasaskan konsep ganjaran dan hukuman dalam pembelajaran melalui kajian ini merupakan perkongsian sama untuk penambahbaikan dalam pelaksanaan sistem pendidikan
di Malaysia secara umumnya.
|
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Bajuri, M.K. Mohd Saat, R. Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli Abdul Rahman, N.N. Hasan Adli, D.S. |
author_facet |
Bajuri, M.K. Mohd Saat, R. Mohd Yusoff, Mohd Yakub @ Zulkifli Abdul Rahman, N.N. Hasan Adli, D.S. |
author_sort |
Bajuri, M.K. |
title |
Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu |
title_short |
Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu |
title_full |
Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu |
title_fullStr |
Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu |
title_full_unstemmed |
Konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: Pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di Terengganu |
title_sort |
konsep ganjaran dalam aktiviti pembelajaran: pengamalannya di sebuah sekolah menengah agama di terengganu |
publishDate |
2012 |
url |
http://eprints.um.edu.my/13986/1/%2856-70%29.pdf http://eprints.um.edu.my/13986/ |
_version_ |
1654960659485425664 |