Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan Kepimpinan Distributif yang diamalkan oleh kalangan pihak pentadbir di sekolah-sekolah Orang Asli etnik Jakun di Pahang, dalam konteks pengurusan organisasi kokurikulum terhadap efikasi kendiri dan efikasi kolektif pihak pentadbir dan guru-guru pelaksana....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zainul Abidin, Zakaria, Mohd Hanafiah, Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Institut Aminuddin Baki, Kementerian Pendidikan Malaysia 2022
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37198/1/Kepimpinan%20distributif%20terhadap%20efikasi.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37198/
http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/1300
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
id my.ump.umpir.37198
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.371982023-03-07T06:39:36Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37198/ Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli Mohd Zainul Abidin, Zakaria Mohd Hanafiah, Ahmad HD Industries. Land use. Labor HD28 Management. Industrial Management Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan Kepimpinan Distributif yang diamalkan oleh kalangan pihak pentadbir di sekolah-sekolah Orang Asli etnik Jakun di Pahang, dalam konteks pengurusan organisasi kokurikulum terhadap efikasi kendiri dan efikasi kolektif pihak pentadbir dan guru-guru pelaksana. Sekolah-sekolah kajian yang majoriti muridnya terdiri daripada Orang Asli etnik Jakun dipilih memandangkan etnik Jakun ini merupakan etnik yang terbesar menetap di daerah Rompin dan Pekan. Sehubungan itu, kajian ini berfokus kepada bagaimana usaha pihak pentadbiran sekolah dalam mengaplikasikan pendekatan kepimpinan distributif yang mampu memacu komitmen, efikasi serta menggembleng kepakaran guru-guru pelaksana agar dapat merancang serta melaksanakan program kokurikulum yang menarik serta terancang bagi membantu menarik minat pelajar Orang Asli etnik Jakun untuk hadir ke sekolah. Kajian ini bersifat kajian kes dengan menggunakan kaedah kualitatif (temu bual). Seramai 21 orang responden kajian yang terlibat iaitu terdiri daripada pihak pentadbir dan Setiausaha Sukan dan Kokurikulum. Dapatan temu bual telah dianalisis menggunakan perisian ATLAS.ti9 dan juga secara manual. Dapatan penyelidikan ini mendapati pemimpin di sekolah perlu mengamalkan kepimpinan pelbagai corak mengikut situasi yang wujud dalam sesebuah organisasi. Selain itu, agihan tugas dan penurunan kuasa juga harus dilakukan oleh pemimpin sekolah kepada guru bawahan serta memahami budaya setempat sebelum memperkenalkan budaya baharu di sekolah. Institut Aminuddin Baki, Kementerian Pendidikan Malaysia 2022 Article PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37198/1/Kepimpinan%20distributif%20terhadap%20efikasi.pdf Mohd Zainul Abidin, Zakaria and Mohd Hanafiah, Ahmad (2022) Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli. Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan, 35 (1). pp. 1-15. ISSN 1511-4147 http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/1300
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic HD Industries. Land use. Labor
HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD Industries. Land use. Labor
HD28 Management. Industrial Management
Mohd Zainul Abidin, Zakaria
Mohd Hanafiah, Ahmad
Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli
description Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan Kepimpinan Distributif yang diamalkan oleh kalangan pihak pentadbir di sekolah-sekolah Orang Asli etnik Jakun di Pahang, dalam konteks pengurusan organisasi kokurikulum terhadap efikasi kendiri dan efikasi kolektif pihak pentadbir dan guru-guru pelaksana. Sekolah-sekolah kajian yang majoriti muridnya terdiri daripada Orang Asli etnik Jakun dipilih memandangkan etnik Jakun ini merupakan etnik yang terbesar menetap di daerah Rompin dan Pekan. Sehubungan itu, kajian ini berfokus kepada bagaimana usaha pihak pentadbiran sekolah dalam mengaplikasikan pendekatan kepimpinan distributif yang mampu memacu komitmen, efikasi serta menggembleng kepakaran guru-guru pelaksana agar dapat merancang serta melaksanakan program kokurikulum yang menarik serta terancang bagi membantu menarik minat pelajar Orang Asli etnik Jakun untuk hadir ke sekolah. Kajian ini bersifat kajian kes dengan menggunakan kaedah kualitatif (temu bual). Seramai 21 orang responden kajian yang terlibat iaitu terdiri daripada pihak pentadbir dan Setiausaha Sukan dan Kokurikulum. Dapatan temu bual telah dianalisis menggunakan perisian ATLAS.ti9 dan juga secara manual. Dapatan penyelidikan ini mendapati pemimpin di sekolah perlu mengamalkan kepimpinan pelbagai corak mengikut situasi yang wujud dalam sesebuah organisasi. Selain itu, agihan tugas dan penurunan kuasa juga harus dilakukan oleh pemimpin sekolah kepada guru bawahan serta memahami budaya setempat sebelum memperkenalkan budaya baharu di sekolah.
format Article
author Mohd Zainul Abidin, Zakaria
Mohd Hanafiah, Ahmad
author_facet Mohd Zainul Abidin, Zakaria
Mohd Hanafiah, Ahmad
author_sort Mohd Zainul Abidin, Zakaria
title Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli
title_short Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli
title_full Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli
title_fullStr Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli
title_full_unstemmed Kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif Pentadbir dalam Pengurusan Organisasi Kokurikulum Sekolah Orang Asli
title_sort kepimpinan distributif terhadap efikasi kendiri dan kolektif pentadbir dalam pengurusan organisasi kokurikulum sekolah orang asli
publisher Institut Aminuddin Baki, Kementerian Pendidikan Malaysia
publishDate 2022
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37198/1/Kepimpinan%20distributif%20terhadap%20efikasi.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37198/
http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/1300
_version_ 1759689607820083200