Penggunaan Tanda Baca Komadan Noktah dalam Karangan Murid Sekolah Menengah di Daerah Tuaran, Sabah
Kajian ini bertujuan untuk meneliti kepekaan murid-murid tingkatan empat di sekolah menengah luar bandar Daerah Tuaran, Sabah, menggunakan tanda baca noktah dan koma dalam penulisan karangan Bahasa Melayu. Sebanyak 70 hasil karangan murid daripada tiga buah sekolah dianalisis secara kualitatif denga...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
E-jurnal Bahasa Dan Linguistik
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34277/1/Penggunaan%20Tanda%20Baca%20Komadan%20Noktah%20dalam%20Karangan%20Murid%20Sekolah%20Menengah%20di%20Daerah%20Tuaran%2C%20Sabah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34277/2/Penggunaan%20Tanda%20Baca%20Komadan%20Noktah%20dalam%20Karangan%20Murid%20Sekolah%20Menengah%20di%20Daerah%20Tuaran%2C%20Sabah1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34277/ https://ejbl.kuis.edu.my/index.php/e-jbl/article/view/46 https://doi.org/10.53840/ejbl.v2i2.46 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk meneliti kepekaan murid-murid tingkatan empat di sekolah menengah luar bandar Daerah Tuaran, Sabah, menggunakan tanda baca noktah dan koma dalam penulisan karangan Bahasa Melayu. Sebanyak 70 hasil karangan murid daripada tiga buah sekolah dianalisis secara kualitatif dengan menggunakan kaedah analisis kandungan. Hasil penelitian menunjukkan bahawa murid tidak menggunakan tanda baca koma dan noktah dengan betul dalam penulisan karangan menyebabkan hasil karangan mereka sukar dibaca dan mempengaruhi keseluruhan impresi terhadap karangan yang ditulis. Sebanyak 66 hasil karangan didapati tidak menggunakan tanda baca noktah dan koma dengan betul. Data kesalahan yang direkodkan adalah sebanyak 299 yang melibatkan 196 data kesalahan tanda baca koma dan 103 data kesalahanuntuk tanda baca noktah. Kajian yang dijalankan ini bermanfaat untuk memberikan kesedarankepada pendidik dan murid agar peka akan kepentingan menggunakan tanda baca koma dannoktah dengan betul supaya murid dapat menghasilkan karangan yang lebih mudah dibaca, difahami dan berkesan untuk pemahaman pembaca dalam menyampaikan komunikasi bentuk bertulis. |
---|