Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19
Artikel ini bertujuan untuk mengkaji cabaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran kursus kemahiran yang dijalankan secara maya ketika pandemik COVID-19. Cabaran dalam mengakses Internet dengan konsisten untuk sesi pengajaran dan pembelajaran secara maya menyebabkan pelajar mengalami kesukaran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Akademi Seni dan Teknologi Kreatif (ASTiF), Universiti Malaysia Sabah
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/ https://doi.org/10.51200/ga.vi.4290 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
Summary: | Artikel ini bertujuan untuk mengkaji cabaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran kursus kemahiran yang dijalankan secara maya ketika pandemik COVID-19. Cabaran dalam mengakses Internet dengan konsisten untuk sesi pengajaran dan pembelajaran secara maya menyebabkan pelajar mengalami kesukaran untuk mengadaptasi cara belajar yang berubah drastik, daripada pembelajaran bersemukakepada pembelajaran secara maya. Kajian ini untuk mengenal pasti kekangan utama dalam pembelajaran dan pengajaran secara maya yang dihadapi oleh pelajar dan pengajar dalam kursus ini. Selain itu, kajian ini mengenalpasti bentuk tugasan yang boleh diubah suai mengikut situasi pendemik agar tidak terlalu membebankan pelajar.Kajian ini menggunakan kaedah kajian kes untuk Kursus Rekacipta Busana dengan penglibatan secara langsung 47 pelajar yang menyertai kursus ini. Kaedah pungutandata menggunakan borang kaji selidik melalui Google form, pemerhatian dan temu bual secara informal pelajar yang mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hasil kajian mendapati pengajar mengubah komponen penilaian dalam bentuk tugasan praktikal yang disesuaikan dengan situasi pendemik COVID-19. Melalui pengubahsuaian ini, pelajar berupaya menyiapkan dan menghantar tugasan secara maya dalam bentuk tugasan separa-praktikal yang lebih ringan berbanding tugasan asal dalam pengajaran dan pembelajaran bersemuka. Kaedah pembelajaran dan pengajaran secara maya perlu diteruskan apabila keadaan kembali seperti sediakala daripada krisis pandemik ini. Ia boleh dijadikan sebagai satu alternatif khas untuk pelajar yang mempunyai kekangan untuk menghadiri kuliah bersemuka atas faktor kesihatan sekiranya disyaki membawa penyakit berjangkit yang memerlukan mereka diisolasi seperti terkena jangkitan virus COVID-19. |
---|