Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dan hubungan pengurusan pengajaran dan pembelajaran (PPdP), pengurusan bilik darjah (PBD), dan personaliti guru (PG) terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah, Malaysia. Kajian mengaplikasikan kaedah tinjauan dengan menggabung...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Normiati Batjo
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.40718
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.407182024-10-10T03:54:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/ Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah Normiati Batjo LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dan hubungan pengurusan pengajaran dan pembelajaran (PPdP), pengurusan bilik darjah (PBD), dan personaliti guru (PG) terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah, Malaysia. Kajian mengaplikasikan kaedah tinjauan dengan menggabungkan teknik pensampelan kebarangkalian berstrata, kluster, dan rawak mudah. Berpandukan teknik pensampelan Cohen (2001), sampel ditetapkan sebanyak 380 orang. Data dikumpul menggunakan satu set borang soal selidik adaptasi. Analisis deskriptif menunjukkan semua variabel diamalkan pada tahap tinggi. Ujian-t dan ANOVA sehala membuktikan terdapat perbezaan skor min yang signifikan bagi semua variabel berdasarkan jantina dan pengalaman mengajar. Ujian Korelasi Pearson pula menunjukkan wujud hubungan positif yang sederhana antara variabel PPdP, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru dengan kualiti guru. Begitu juga dengan Analisis Laluan (SEM) menunjukkan kombinasi sumbangan ketiga-tiga variabel bebas terhadap variabel bersandar kualiti guru pada kekuatan pengaruh yang tinggi. Analisis Laluan turut menunjukkan terdapat pengaruh secara langsung yang signifikan variabel bersandar dengan variabel tidak bersandar. Kajian menyumbangkan satu Model Kualiti Guru baharu yang diadaptasi dan digabungjalinkan bersama teori dan model terdahulu. 2020 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/2/FULLTEXT.pdf Normiati Batjo (2020) Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Normiati Batjo
Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dan hubungan pengurusan pengajaran dan pembelajaran (PPdP), pengurusan bilik darjah (PBD), dan personaliti guru (PG) terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah, Malaysia. Kajian mengaplikasikan kaedah tinjauan dengan menggabungkan teknik pensampelan kebarangkalian berstrata, kluster, dan rawak mudah. Berpandukan teknik pensampelan Cohen (2001), sampel ditetapkan sebanyak 380 orang. Data dikumpul menggunakan satu set borang soal selidik adaptasi. Analisis deskriptif menunjukkan semua variabel diamalkan pada tahap tinggi. Ujian-t dan ANOVA sehala membuktikan terdapat perbezaan skor min yang signifikan bagi semua variabel berdasarkan jantina dan pengalaman mengajar. Ujian Korelasi Pearson pula menunjukkan wujud hubungan positif yang sederhana antara variabel PPdP, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru dengan kualiti guru. Begitu juga dengan Analisis Laluan (SEM) menunjukkan kombinasi sumbangan ketiga-tiga variabel bebas terhadap variabel bersandar kualiti guru pada kekuatan pengaruh yang tinggi. Analisis Laluan turut menunjukkan terdapat pengaruh secara langsung yang signifikan variabel bersandar dengan variabel tidak bersandar. Kajian menyumbangkan satu Model Kualiti Guru baharu yang diadaptasi dan digabungjalinkan bersama teori dan model terdahulu.
format Thesis
author Normiati Batjo
author_facet Normiati Batjo
author_sort Normiati Batjo
title Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah
title_short Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah
title_full Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah
title_fullStr Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah
title_full_unstemmed Pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri Sabah
title_sort pengaruh pengurusan pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah dan personaliti guru terhadap kualiti guru sekolah rendah luar bandar di negeri sabah
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40718/
_version_ 1814049424150626304