Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap, jenis dan faktor perlakuan buli serta program intervensi yang terdapat di sekolah menengah agama. Seramai 400 orang pelajar di empat buah negeri, iaitu Kelantan, Terengganu, Melaka dan Johor telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Southeast Asia Psychology Journal
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.40822 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.408222024-08-28T01:17:00Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/ Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud Halimah Ma’alip Balan Rathakrishnan Suraya Ramli Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad LB1603-1696.6 Secondary education. High schools LB3011-3095 School management and discipline Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap, jenis dan faktor perlakuan buli serta program intervensi yang terdapat di sekolah menengah agama. Seramai 400 orang pelajar di empat buah negeri, iaitu Kelantan, Terengganu, Melaka dan Johor telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik. Kaedah kajian yang digunakan adalah kaedah kuantitatif dengan tinjauan dan persampelan dilakukan secara persampelan rawak mudah kelompok atas kelompok. Nilai kebolehpercayaan instrumen adalah ? = 0.8234. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows. Statistik deskriptif iaitu frekuensi dan min digunakan untuk menganalisis tahap perlakuan buli manakala statistik inferensi iaitu regresi berganda digunakan untuk mengenal pasti faktor peramal kepada perlakuan buli dalam kalangan pelajar. Hasil kajian mendapati bahawa tahap perlakuan buli berada pada tahap sederhana. Manakala aspek yang paling mempengaruhi perlakuan buli adalah dari aspek kewangan. Kajian juga mendapati bahawa dua peramal, iaitu akademik dan kewangan dapat menyumbang 7.4 peratus kepada perlakuan buli. Southeast Asia Psychology Journal 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/2/FULL%20TEXT.pdf Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud and Halimah Ma’alip and Balan Rathakrishnan and Suraya Ramli and Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad (2023) Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama. Southeast Asia Psychology Journal, 11. pp. 51-64. |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools LB3011-3095 School management and discipline |
spellingShingle |
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools LB3011-3095 School management and discipline Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud Halimah Ma’alip Balan Rathakrishnan Suraya Ramli Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap, jenis dan faktor perlakuan buli serta program intervensi yang terdapat di sekolah menengah agama. Seramai 400 orang pelajar di empat buah negeri, iaitu Kelantan, Terengganu, Melaka dan Johor telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik. Kaedah kajian yang digunakan adalah kaedah kuantitatif dengan tinjauan dan persampelan dilakukan secara persampelan rawak mudah kelompok atas kelompok. Nilai kebolehpercayaan instrumen adalah ? = 0.8234. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows. Statistik deskriptif iaitu frekuensi dan min digunakan untuk menganalisis tahap perlakuan buli manakala statistik inferensi iaitu regresi berganda digunakan untuk mengenal pasti faktor peramal kepada perlakuan buli dalam kalangan pelajar. Hasil kajian mendapati bahawa tahap perlakuan buli berada pada tahap sederhana. Manakala aspek yang paling mempengaruhi perlakuan buli adalah dari aspek kewangan. Kajian juga mendapati bahawa dua peramal, iaitu akademik dan kewangan dapat menyumbang 7.4 peratus kepada perlakuan buli. |
format |
Article |
author |
Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud Halimah Ma’alip Balan Rathakrishnan Suraya Ramli Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad |
author_facet |
Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud Halimah Ma’alip Balan Rathakrishnan Suraya Ramli Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad |
author_sort |
Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud |
title |
Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama |
title_short |
Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama |
title_full |
Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama |
title_fullStr |
Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama |
title_full_unstemmed |
Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama |
title_sort |
perlakuan buli dalam kalangan pelajar sekolah menengah agama |
publisher |
Southeast Asia Psychology Journal |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/ |
_version_ |
1809140096146866176 |