Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis
Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | other |
Published: |
Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP)
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/41558 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Perlis |
Language: | other |
id |
my.unimap-41558 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.unimap-415582016-05-11T03:44:56Z Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis Siti Norayu, Mohd Basir Junainor, Hassan Shuhairimi, Abdullah Hassad, Hassan Rukun Negara Hubungan Etnik Negara bangsa Pengajaran dan pembelajaran Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my Objektif umum kajian adalah untuk melihat dan menganalisa persepsi pelajar teknikal di Universiti Malaysia Perlis UniMAP mengenai kefahaman konsep Rukun Negara yang diajar dalam subjek Hubungan Etnik. Terdapat dua tujuan khusus kajian iaitu pertama, melihat dan menganalisa tahap kesedaran dan kefahaman pelajar terhadap kepentingan Rukun Negara. Kedua, bagaimana subjek Hubungan Etnik memberi impak dalam usaha menyuburkan agi kesedaran dan pemahaman konsep Rukun Negara dalam kalangan pelajar. Seramai 200 orang pelajar teknikal terlibat dalam kajian ini. Sampel responden adalah terdiri daripada sebahagian pelajar yang mendaftar dalam kursus EUW/UUW235 Hubungan Etnik dengan berlatarbelakangkan kepelbagaian program peringkat Ijazah Sarjana Muda. Reka bentuk kajian adalah kaedah tinjauan melalui pendekatan kuantitatif. Data diperolehi dan dikumpul dengan menggunakan kaedah edaran borang kaji selidik dengan mengimplimentasikan skala likert sangat tidak setuju, tidak setuju, tidak pasti, sangat setuju dan setuju. Item-item soal selidik adalah dibina oleh kumpulan penyelidik. Hasil kajian mendapati 179 atau 89.5% orang pelajar bersetuju dengan min skala 4.34 (di antara skala sangat bersetuju dan bersetuju) bahawa masyarakat boleh hidup bersatu padu sekiranya mereka memahami dan menghayati Rukun Negara dan terdapat seramai 94 atau 47% orang pelajar dengan dapatan min 4.03 (di antara skala setuju dengan sangat bersetuju) bahawa kefahaman dalam Rukun Negara yang merupakan falsafah negara adalah piagam lengkap bagi rakyat Malaysia. Kesimpulannya, subjek Hubungan Etnik merupakan subjek penting dalam memberi kesedaran dan kefahaman konsep Rukun Negara dalam pembentukan masyarakat majmuk yang harmoni dan bertolenrasi di antara satu sama lain. Walau bagaimanapun, dengan peratusan 47% menunjukkan terdapat jurang kurang kefahaman yang kukuh akan kepentingan konsep Rukun Negara dan perkaitan dengan manfaat diri pelajar akan tahap kesedaran dan kefahaman pelajar yang sepatutnya merupakan aset penting dalam mengukuhkan persepsi pelajar akan kefahaman kepelbagaian budaya dan perkaitannya dengan sejarah yang membentuk Rukun Negara untuk dijadikan ideologi satu bangsa. 2016-05-11T03:44:56Z 2016-05-11T03:44:56Z 2014 Article Journal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.3 (Special Issue), 2014, pages 67-79 2289-2702 http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/41558 other Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP) |
institution |
Universiti Malaysia Perlis |
building |
UniMAP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Perlis |
content_source |
UniMAP Library Digital Repository |
url_provider |
http://dspace.unimap.edu.my/ |
language |
other |
topic |
Rukun Negara Hubungan Etnik Negara bangsa Pengajaran dan pembelajaran |
spellingShingle |
Rukun Negara Hubungan Etnik Negara bangsa Pengajaran dan pembelajaran Siti Norayu, Mohd Basir Junainor, Hassan Shuhairimi, Abdullah Hassad, Hassan Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis |
description |
Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my |
format |
Article |
author |
Siti Norayu, Mohd Basir Junainor, Hassan Shuhairimi, Abdullah Hassad, Hassan |
author_facet |
Siti Norayu, Mohd Basir Junainor, Hassan Shuhairimi, Abdullah Hassad, Hassan |
author_sort |
Siti Norayu, Mohd Basir |
title |
Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis |
title_short |
Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis |
title_full |
Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis |
title_fullStr |
Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis |
title_full_unstemmed |
Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis |
title_sort |
persepsi pelajar terhadap konsep rukun negara melalui pengajaran subjek hubungan etnik: kajian kes di universiti malaysia perlis |
publisher |
Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP) |
publishDate |
2016 |
url |
http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/41558 |
_version_ |
1643799729131225088 |