Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis

Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Norayu, Mohd Basir, Junainor, Hassan, Shuhairimi, Abdullah, Hassad, Hassan
Format: Article
Language:other
Published: Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP) 2016
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/41558
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Perlis
Language: other
id my.unimap-41558
record_format dspace
spelling my.unimap-415582016-05-11T03:44:56Z Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis Siti Norayu, Mohd Basir Junainor, Hassan Shuhairimi, Abdullah Hassad, Hassan Rukun Negara Hubungan Etnik Negara bangsa Pengajaran dan pembelajaran Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my Objektif umum kajian adalah untuk melihat dan menganalisa persepsi pelajar teknikal di Universiti Malaysia Perlis UniMAP mengenai kefahaman konsep Rukun Negara yang diajar dalam subjek Hubungan Etnik. Terdapat dua tujuan khusus kajian iaitu pertama, melihat dan menganalisa tahap kesedaran dan kefahaman pelajar terhadap kepentingan Rukun Negara. Kedua, bagaimana subjek Hubungan Etnik memberi impak dalam usaha menyuburkan agi kesedaran dan pemahaman konsep Rukun Negara dalam kalangan pelajar. Seramai 200 orang pelajar teknikal terlibat dalam kajian ini. Sampel responden adalah terdiri daripada sebahagian pelajar yang mendaftar dalam kursus EUW/UUW235 Hubungan Etnik dengan berlatarbelakangkan kepelbagaian program peringkat Ijazah Sarjana Muda. Reka bentuk kajian adalah kaedah tinjauan melalui pendekatan kuantitatif. Data diperolehi dan dikumpul dengan menggunakan kaedah edaran borang kaji selidik dengan mengimplimentasikan skala likert sangat tidak setuju, tidak setuju, tidak pasti, sangat setuju dan setuju. Item-item soal selidik adalah dibina oleh kumpulan penyelidik. Hasil kajian mendapati 179 atau 89.5% orang pelajar bersetuju dengan min skala 4.34 (di antara skala sangat bersetuju dan bersetuju) bahawa masyarakat boleh hidup bersatu padu sekiranya mereka memahami dan menghayati Rukun Negara dan terdapat seramai 94 atau 47% orang pelajar dengan dapatan min 4.03 (di antara skala setuju dengan sangat bersetuju) bahawa kefahaman dalam Rukun Negara yang merupakan falsafah negara adalah piagam lengkap bagi rakyat Malaysia. Kesimpulannya, subjek Hubungan Etnik merupakan subjek penting dalam memberi kesedaran dan kefahaman konsep Rukun Negara dalam pembentukan masyarakat majmuk yang harmoni dan bertolenrasi di antara satu sama lain. Walau bagaimanapun, dengan peratusan 47% menunjukkan terdapat jurang kurang kefahaman yang kukuh akan kepentingan konsep Rukun Negara dan perkaitan dengan manfaat diri pelajar akan tahap kesedaran dan kefahaman pelajar yang sepatutnya merupakan aset penting dalam mengukuhkan persepsi pelajar akan kefahaman kepelbagaian budaya dan perkaitannya dengan sejarah yang membentuk Rukun Negara untuk dijadikan ideologi satu bangsa. 2016-05-11T03:44:56Z 2016-05-11T03:44:56Z 2014 Article Journal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.3 (Special Issue), 2014, pages 67-79 2289-2702 http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/41558 other Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP)
institution Universiti Malaysia Perlis
building UniMAP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Perlis
content_source UniMAP Library Digital Repository
url_provider http://dspace.unimap.edu.my/
language other
topic Rukun Negara
Hubungan Etnik
Negara bangsa
Pengajaran dan pembelajaran
spellingShingle Rukun Negara
Hubungan Etnik
Negara bangsa
Pengajaran dan pembelajaran
Siti Norayu, Mohd Basir
Junainor, Hassan
Shuhairimi, Abdullah
Hassad, Hassan
Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis
description Link to publisher's homepage at http://johdec.unimap.edu.my
format Article
author Siti Norayu, Mohd Basir
Junainor, Hassan
Shuhairimi, Abdullah
Hassad, Hassan
author_facet Siti Norayu, Mohd Basir
Junainor, Hassan
Shuhairimi, Abdullah
Hassad, Hassan
author_sort Siti Norayu, Mohd Basir
title Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis
title_short Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis
title_full Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis
title_fullStr Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis
title_full_unstemmed Persepsi pelajar terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran subjek Hubungan Etnik: kajian kes di Universiti Malaysia Perlis
title_sort persepsi pelajar terhadap konsep rukun negara melalui pengajaran subjek hubungan etnik: kajian kes di universiti malaysia perlis
publisher Center for Communication Technology And Human Development (UniMAP)
publishDate 2016
url http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/41558
_version_ 1643799729131225088