Analisa Keperluan Employee Assistance Program (EAP) Bagi Guru-guru Sekolah Menengah di Bahagian Betong, Sarawak
Kajian bertujuan untuk mengenalpasti persepsi dan penerimaan tentang keperluan perlaksanaan EAP berdasarkan sembilan permasalahan iaitu masalah kesihatan, kewangan, keluarga, kerohanian, tekanan, masalah kerja, kerjaya, hubungan interpersonal dan persekitaran fizikal tempat kerja. Cadangan model per...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Proceedings of the Counselor Board National Conference 2006
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/3069/1/Analisa%20Keperluan%20Employee%20Assistance%20Program%20%28EAP%29%20Bagi%20Guru-guru%20Sekolah%20Menengah%20di%20Bahagian%20Betong%2C%20Sarawak.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/3069/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sarawak |
Language: | English |
Summary: | Kajian bertujuan untuk mengenalpasti persepsi dan penerimaan tentang keperluan perlaksanaan EAP berdasarkan sembilan permasalahan iaitu masalah kesihatan, kewangan, keluarga, kerohanian, tekanan, masalah kerja, kerjaya, hubungan interpersonal dan persekitaran fizikal tempat kerja. Cadangan model perlaksanaan Employee Assistance Program (EAP) bagi guru-guru sekolah menengah di bahagian
Betong, Sarawak turut dihasilkan. Borang soal selidik dan temuramah digunakan untuk mendapatkan maklumat dari 154 guru-guru sekolah menengah dari 5 buah sekolah menengah di sekitar bahagian Betong, Sarawak. Data dianalisis
menggunakan kekerapan, peratusan, min, Crosstab dan Korelasi Pearson. Dapatan menunjukkan responden memerlukan pemerhatian EAP bagi empat permasalahan utama iaitu masalah tekanan, kerja, kerjaya dan persekitaran fizikal. Terdapat
hubungan yang signifikan antara empat permasalahan iaitu masalah kewangan, kerohanian, tekanan dan hubungan interpersonal dengan kesemua permasalahan lain. Justeru itu dicadangkan satu model EAP terdiri daripada tujuh elemen utama iaitu objektif, perkhidmatan, sumber kaunselor, polisi dan prosedur, lokasi perundingan, pentadbiran dan penglibatan kesatuan sekerja. |
---|