Interaksi antara kumpulan, pengaruh sosialisasi dan identifikasi sosial terhadap stereotaip dalam kalangan pelajar Melayu IPT di Malaysia
Peningkatan Indeks Ketegangan Masyarakat (IKM) pada tahun 2017 berbanding tahun 2015 serta fenomena polarisasi dan perkauman dalam kalangan pelajar Melayu dan bukan Melayu sehingga di peringkat pengajian tinggi telah mewujudkan kebimbangan. Keadaan ini jika tidak dikawal boleh mendorong kepada p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104711/1/ROHAIZAHTULAMNI%20-%20IR.1.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104711/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Peningkatan Indeks Ketegangan Masyarakat (IKM) pada tahun 2017 berbanding
tahun 2015 serta fenomena polarisasi dan perkauman dalam kalangan pelajar
Melayu dan bukan Melayu sehingga di peringkat pengajian tinggi telah
mewujudkan kebimbangan. Keadaan ini jika tidak dikawal boleh mendorong
kepada peningkatan tahap stereotaip negatif dan mengganggu proses
kesepaduan nasional seperti yang digariskan dalam Dasar Perpaduan Negara.
Sehubungan itu, kajian ini adalah untuk menjelaskan faktor pembentukan
stereotaip dengan memfokuskan kepada pengaruh sosial dan individu dalam
kalangan pelajar Melayu Institusi Pengajian Tinggi (IPT) di Malaysia. Reka bentuk
korelasi berdasarkan pendekatan kuantitatif melalui kaedah survei digunakan.
Seramai 384 orang responden telah diperoleh melalui kaedah pensampelan
mudah dengan penyebaran borang soal selidik secara atas talian. Pangkalan data
Google Form digunakan dengan menyebar serta berkongsi pautan kepada rakan,
pelajar IPT dan juga pensyarah, bermula pada awal November 2020 sehingga
akhir Disember 2020. Selain itu, skala General Intergroup Contact Quantity and
Contact Quality (CQCQ) digunakan untuk mengukur interaksi antara kumpulan,
manakala Stereotype Content Model (SCM) digunakan untuk mengukur
stereotaip. Pengaruh sosialisasi dan identifikasi sosial pula diukur menggunakan
skala daripada kajian lepas dan menyesuaikan dengan konteks kajian ini.
Kesemua alat ukuran yang digunakan dalam kajian ini menghasilkan nilai
kebolehpercayaan yang baik. Analisis ujian Mann-Withney daripada perisian
Statistical Package For Social Science (SPSS) serta perisian Structural Equation
Model Partial Least Square (PLS-SEM) digunakan bagi menjawab persoalan dan
objektif kajian. Secara keseluruhannya, dapatan kajian ini menunjukkan
identifikasi sosial atau faktor individu merupakan peramal utama bagi stereotaip
dalam kalangan pelajar Melayu IPT. Identifikasi sosial juga berperanan sebagai
mediator di antara pengaruh sosialisasi dengan stereotaip. Kajian ini juga
menunjukkan tahap stereotaip bersifat negatif dalam kalangan pelajar Melayu
adalah tinggi, serta umur dan gender turut memberi kesan kepada perbezaan
tahap stereotaip. Situasi ini jika tidak dikawal boleh menyebabkan berlakunya
pengasingan etnik dalam kalangan pelajar khususnya. Oleh itu, faktor sosial dan
individu yang terdapat dalam kerangka teoretikal serta konseptual dapat
menyokong pembentukan stereotaip bagi pelajar Melayu IPT kajian ini. Justeru,
disarankan agar pihak bertanggungjawab meneliti semula keberkesanan dan
kelemahan program-program yang telah dijalankan serta menambah baik usahausaha
untuk mempertingkatkan perpaduan dalam kalangan pelajar Melayu IPT
kajian ini khususnya |
---|