Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gangguan leksikel yang terdapat dalam ayat bahasa Jepun yang dibina oleh pelajar yang mengambil mata pelajaran bahasa Jepun level 1, Universiti Putra Malaysia. Seterusnya kajian ini menjelaskan proses bahasa yang mempengaruhi kewujudan gangguan leksikel dala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hamzah, Nor Sahayu, Zainon Hamzah, Zaitul Azma, Mohd Zin, Zaid, Che Rodi, Rozita
Format: Article
Language:English
Published: Persatuan Linguistik Malaysia 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/22707/1/Gangguan%20leksikel%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Jepun.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/22707/
https://jurnal.plm.org.my/?page_id=294
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.22707
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.227072020-03-05T06:38:14Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/22707/ Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun Hamzah, Nor Sahayu Zainon Hamzah, Zaitul Azma Mohd Zin, Zaid Che Rodi, Rozita Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gangguan leksikel yang terdapat dalam ayat bahasa Jepun yang dibina oleh pelajar yang mengambil mata pelajaran bahasa Jepun level 1, Universiti Putra Malaysia. Seterusnya kajian ini menjelaskan proses bahasa yang mempengaruhi kewujudan gangguan leksikel dalam pembinaan ayat. Kajian ini menggunakan teori Selinker (1972) & (1992) sebagai panduan dalam menganalisis faktor gangguan tersebut. Metodologi kajian menggunakan kaedah kualititif dengan mengedarkan boring soal selidik terbuka kepada respondan kumpulan 7 seramai 15 orang. Respondan terdiri daripada pelbagai fakulti dan mempelajari bahasa Jepun sebagai bahasa yang ke 3 atau ke 4 dalam sistem pendidikan masing-masing. Data kajian disokong dengan temubual dan kaedah kepustakaan. Dapatan kajian mendapati respondan membangunkan bahasa pemahaman yang tersendiri untuk menerangkan maksud leksikel bahasa sasaran. Kajian ini berkepentingan dalam dunia ahli bahasa dan akademik dalam merancang kaedah dan teknik pengajaran. Seterusnya kepada pelajar dalam usaha memperbaiki kelemahan dalam pembelajaran bahasa Jepun. Seterusnya meningkatkan penguasaan bahasa asing di peringkat Level 2 dan 3 kelak. Persatuan Linguistik Malaysia 2019 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/22707/1/Gangguan%20leksikel%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Jepun.pdf Hamzah, Nor Sahayu and Zainon Hamzah, Zaitul Azma and Mohd Zin, Zaid and Che Rodi, Rozita (2019) Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun. Jurnal Linguistik, 23 (2). pp. 110-122. ISSN 1823-9242 https://jurnal.plm.org.my/?page_id=294
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gangguan leksikel yang terdapat dalam ayat bahasa Jepun yang dibina oleh pelajar yang mengambil mata pelajaran bahasa Jepun level 1, Universiti Putra Malaysia. Seterusnya kajian ini menjelaskan proses bahasa yang mempengaruhi kewujudan gangguan leksikel dalam pembinaan ayat. Kajian ini menggunakan teori Selinker (1972) & (1992) sebagai panduan dalam menganalisis faktor gangguan tersebut. Metodologi kajian menggunakan kaedah kualititif dengan mengedarkan boring soal selidik terbuka kepada respondan kumpulan 7 seramai 15 orang. Respondan terdiri daripada pelbagai fakulti dan mempelajari bahasa Jepun sebagai bahasa yang ke 3 atau ke 4 dalam sistem pendidikan masing-masing. Data kajian disokong dengan temubual dan kaedah kepustakaan. Dapatan kajian mendapati respondan membangunkan bahasa pemahaman yang tersendiri untuk menerangkan maksud leksikel bahasa sasaran. Kajian ini berkepentingan dalam dunia ahli bahasa dan akademik dalam merancang kaedah dan teknik pengajaran. Seterusnya kepada pelajar dalam usaha memperbaiki kelemahan dalam pembelajaran bahasa Jepun. Seterusnya meningkatkan penguasaan bahasa asing di peringkat Level 2 dan 3 kelak.
format Article
author Hamzah, Nor Sahayu
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Mohd Zin, Zaid
Che Rodi, Rozita
spellingShingle Hamzah, Nor Sahayu
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Mohd Zin, Zaid
Che Rodi, Rozita
Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun
author_facet Hamzah, Nor Sahayu
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Mohd Zin, Zaid
Che Rodi, Rozita
author_sort Hamzah, Nor Sahayu
title Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun
title_short Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun
title_full Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun
title_fullStr Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun
title_full_unstemmed Gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa Jepun
title_sort gangguan leksikel dalam pembelajaran bahasa jepun
publisher Persatuan Linguistik Malaysia
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/22707/1/Gangguan%20leksikel%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Jepun.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/22707/
https://jurnal.plm.org.my/?page_id=294
_version_ 1662756438948184064