Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan internet dalam penulisan karangan Bahasa Melayu di kalangan pelajar sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 114 pelajar tingkatan empat di daerah Hulu Langat. Sebanyak 57 orang pelajar ditempatkan dalam kumpulan eksperimen dan 57 orang pe...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6544/1/FPP_2005_34.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6544/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English Malay |
id |
my.upm.eprints.6544 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.65442023-11-01T02:56:11Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6544/ Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah Hashim, Hashimah Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan internet dalam penulisan karangan Bahasa Melayu di kalangan pelajar sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 114 pelajar tingkatan empat di daerah Hulu Langat. Sebanyak 57 orang pelajar ditempatkan dalam kumpulan eksperimen dan 57 orang pelajar ditempatkan dalam kumpulan kawalan. Pencapaian dilihat melalui tiga jenis karangan berbentuk fakta iaitu karangan jenis pendapat, perbincangan dan rencana. Skor didasarkan dengan menggunakan skema Pemarkahan Karangan Bahasa Malaysia Kertas 1 (110311) daripada Lembaga Peperiksaan Malaysia. Untuk melihat tanggapan pelajar dalam penulisan karangan daripada aspek motivasi, sikap, minat dan efikasi kendiri, instrumen soal selidik digunakan. Instrumen soal selidik ini telah diubahsuai mengikut kesesuaian kajian seperti aspek motivasi menggunakan instrumen yang diubahsuai daripada instrumen Warschauer (1 996), sikap daripada instrumen Loyd dan Loyd (1 985), minat daripada instrumen Cramer dan Smith (2000) dan instrumen Shrneck dan Geister - Breintein, (1995) untuk efikasi kendiri. Kajian ini adalah jenis eksperimen kuasi yang menggunakan reka bentuk, praujian dan pascaujian untuk kumpulan tak seiupa (the pre test post test, non equivalent group designs). Pencapaian pelajar bagi kumpulan eksperimen adalah signifikan (p < 0.05), dibandingkan dengan kumpulan kawalan. Penggunaan internet dalam penulisan karangan juga telah memberikan niotivasi, sikap, minat dan efikasi kendiri yang positif dalam penulisan karangan bahasa Melayu 2005-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6544/1/FPP_2005_34.pdf Hashim, Hashimah (2005) Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Internet in education - Hulu Langat. Malay essays - Hulu Langat. Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English Malay |
topic |
Internet in education - Hulu Langat. Malay essays - Hulu Langat. |
spellingShingle |
Internet in education - Hulu Langat. Malay essays - Hulu Langat. Hashim, Hashimah Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan internet dalam penulisan
karangan Bahasa Melayu di kalangan pelajar sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 114
pelajar tingkatan empat di daerah Hulu Langat. Sebanyak 57 orang pelajar ditempatkan
dalam kumpulan eksperimen dan 57 orang pelajar ditempatkan dalam kumpulan
kawalan. Pencapaian dilihat melalui tiga jenis karangan berbentuk fakta iaitu karangan
jenis pendapat, perbincangan dan rencana. Skor didasarkan dengan menggunakan skema
Pemarkahan Karangan Bahasa Malaysia Kertas 1 (110311) daripada Lembaga
Peperiksaan Malaysia. Untuk melihat tanggapan pelajar dalam penulisan karangan
daripada aspek motivasi, sikap, minat dan efikasi kendiri, instrumen soal selidik
digunakan. Instrumen soal selidik ini telah diubahsuai mengikut kesesuaian kajian
seperti aspek motivasi menggunakan instrumen yang diubahsuai daripada instrumen
Warschauer (1 996), sikap daripada instrumen Loyd dan Loyd (1 985), minat daripada
instrumen Cramer dan Smith (2000) dan instrumen Shrneck dan Geister - Breintein,
(1995) untuk efikasi kendiri. Kajian ini adalah jenis eksperimen kuasi yang
menggunakan reka bentuk, praujian dan pascaujian untuk kumpulan tak seiupa (the pre
test post test, non equivalent group designs). Pencapaian pelajar bagi kumpulan
eksperimen adalah signifikan (p < 0.05), dibandingkan dengan kumpulan kawalan.
Penggunaan internet dalam penulisan karangan juga telah memberikan niotivasi, sikap,
minat dan efikasi kendiri yang positif dalam penulisan karangan bahasa Melayu |
format |
Thesis |
author |
Hashim, Hashimah |
author_facet |
Hashim, Hashimah |
author_sort |
Hashim, Hashimah |
title |
Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah |
title_short |
Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah |
title_full |
Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah |
title_fullStr |
Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah |
title_full_unstemmed |
Kesan Penggunaan Internet Dalam Penulisan Karangan Pelajar Sekolah |
title_sort |
kesan penggunaan internet dalam penulisan karangan pelajar sekolah |
publishDate |
2005 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6544/1/FPP_2005_34.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6544/ |
_version_ |
1781706759849639936 |