Kesan kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap harga diri, motivasi pencapaian dan ponteng kelas dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin
Ponteng kelas merupakan masalah disiplin. Ianya perlu ditangani secara serius dan professional kerana masalah ini boleh berkembang kepada pelbagai masalah disiplin sekolah yang lain. Ponteng kelas boleh menyebabkan penurunan prestasi akademik diri pelajar, harga diri dan motivasi pencapaian, mal...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70441/1/FPP%202014%2076%20-%20IR.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70441/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Ponteng kelas merupakan masalah disiplin. Ianya perlu ditangani secara serius
dan professional kerana masalah ini boleh berkembang kepada pelbagai
masalah disiplin sekolah yang lain. Ponteng kelas boleh menyebabkan
penurunan prestasi akademik diri pelajar, harga diri dan motivasi pencapaian,
malah tercicir dari sekolah. Menangani masalah ini secara intervensi psikologi
adalah tanggungjawab guru kaunseling. Dengan itu guru kaunseling harus
mempunyai ilmu dan strategi khusus. Salah satu strategi yang boleh digunakan
adalah kaunseling kelompok berstruktur yang berasaskan modul. Maka satu
modul kaunseling telah dibina berpandukan model pembikinan modul Sidek dan
teori REBT yang telah diuji kesahan kandungan oleh enam orang pakar serta
kebolehpercayaannya terhadap 30 pelajar bermasalah disiplin ponteng kelas.
Kajian ini bertujuan untuk menentukan sama ada terdapat kesan modul
kaunseling kelompok berstruktur Rasional Emotif Tingkah Laku (REBT) ke atas
harga diri, motivasi pencapaian dan tingkah laku ponteng kelas pelajar
bermasalah disiplin. Sampel kajian terdiri daripada 60 orang pelajar dari empat
sekolah menengah harian biasa di sekitar Daerah Bera, Pahang. Mereka
dibahagikan kepada kumpulan kawalan (n=30) dan kumpulan rawatan (n=30)
secara persampelan rawak kelompok. Reka bentuk kajian ini adalah kajian
eksperimental benar jenis ujian pra dan ujian pasca ke atas satu kumpulan
eksperimental dan satu kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menerima 10
sesi kaunseling kelompok berstruktur REBT yang dikendalikan oleh penyelidik
sendiri selama lebih kurang tiga bulan manakala kumpulan kawalan tidak
menerima apa-apa rawatan. Tiga alat ukuran digunakan iaitu Soal Selidik The Coopersmith Self Esteem Inventory bagi mengukur harga diri yang dicipta oleh
Coopersmith pada tahun 1967, Soal Selidik Motivasi Pencapaian Abu Bakar
untuk mengukur motivasi pencapaian, di mana ia dicipta sendiri oleh Abu Bakar
Nordin pada tahun 1995, dan Rekod Anekdot untuk melihat tingkah laku
ponteng kelas. Kesemua ahli kumpulan rawatan dan kawalan menjawab Soal
Selidik The Coopersmith Self Esteem Inventory dan Soal Selidik Motivasi
Pencapaian Abu Bakar sebanyak dua kali, iaitu sebelum rawatan diberi dan
selepas rawatan berakhir.
Data dianalisis dengan menggunakan pendekatan deskriptif dan pendekatan
inferens (Ujian t) dengan aras keyakinan ditetapkan pada .05. Dapatan kajian
menunjukkan bagi kumpulan rawatan, secara keseluruhan terdapat
peningkatan dalam skor harga diri dan motivasi pencapaian pada akhir rawatan,
sementara Rekod Anekdot memperlihatkan tingkah laku ponteng kelas
berkurangan. Manakala kumpulan kawalan menunjukkan dapatan yang tidak
signifikan kecuali harga diri, walaubagaimanapun nilainya adalah lebih kecil
daripada kumpulan rawatan.
Dapatlah dirumuskan Kaunseling Kelompok Berstruktur Rasional Emotif
Tingkah Laku yang dijalankan telah berjaya memberi kesan positif kepada
peningkatan harga diri dan motivasi pencapaian, serta mengurangkan tingkah
laku ponteng kelas. Implikasinya terhadap guru kaunseling dalam memudahkan
kaunseling kelompok di sekolah dan membantu perubahan tingkah laku pelajar
yang bermasalah. Hasil kajian juga mengesyorkan kepada Kementerian
Pelajaran Malaysia untuk menjalankan perkhidmatan kaunseling dengan
berpandukan modul menjadi satu amalan di peringkat sekolah seluruh
Malaysia. |
---|