Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor

Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kedudukan pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di peringkat Sekolah Menengah Rendah Kebangsaan di negeri Selangor. Kajian ini dilakukan adalah ekoran dari masalah prestasi bahasa Malaysia di kalangan murid-murid sekolah yang semakin merosot dan terdapat pu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd.Tahir, Ahmad
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1982
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8830/1/FPP_1982_1%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8830/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Malay
id my.upm.eprints.8830
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.88302024-03-05T03:48:00Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8830/ Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor Mohd.Tahir, Ahmad Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kedudukan pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di peringkat Sekolah Menengah Rendah Kebangsaan di negeri Selangor. Kajian ini dilakukan adalah ekoran dari masalah prestasi bahasa Malaysia di kalangan murid-murid sekolah yang semakin merosot dan terdapat pula penggunaan bahasa Malaysia yang salah tidak tepat dan janggal sehingga berZaku pencemaran bahasa. Dengan menggunakan percontohan rawak berperingkat seramai 253 orang guru bahasa Malaysia yang mengajar di 23 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Selangor telah diedarkan soalselidik untuk mendapatkan data serta maklumat yang diperlukan. Data telah di anaisis dengan menggunakan statistik deskriptif seperti peratusan purata dan sisihan lazim. Ujian chi-square telah digunakan untuk melihat perbezaan di antara angkubah guru dan kaedah mengajar yang terpilih di paras signifikan 0.05. Kajian ini mendapati lebih separuh daripada responden mengatakan bahawa objektif am pengajaran tatabahasa adalah untuk kemahiran berbahasa murid dan bakinya mengatakan perlu mengetahui hukum-hukum tatabahasa ataupun kedua-duanya sekali. 1982-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8830/1/FPP_1982_1%20IR.pdf Mohd.Tahir, Ahmad (1982) Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia. Malay language - Study and teaching - Selangor Malay language - Grammar Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
topic Malay language - Study and teaching - Selangor
Malay language - Grammar
spellingShingle Malay language - Study and teaching - Selangor
Malay language - Grammar
Mohd.Tahir, Ahmad
Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor
description Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kedudukan pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di peringkat Sekolah Menengah Rendah Kebangsaan di negeri Selangor. Kajian ini dilakukan adalah ekoran dari masalah prestasi bahasa Malaysia di kalangan murid-murid sekolah yang semakin merosot dan terdapat pula penggunaan bahasa Malaysia yang salah tidak tepat dan janggal sehingga berZaku pencemaran bahasa. Dengan menggunakan percontohan rawak berperingkat seramai 253 orang guru bahasa Malaysia yang mengajar di 23 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Selangor telah diedarkan soalselidik untuk mendapatkan data serta maklumat yang diperlukan. Data telah di anaisis dengan menggunakan statistik deskriptif seperti peratusan purata dan sisihan lazim. Ujian chi-square telah digunakan untuk melihat perbezaan di antara angkubah guru dan kaedah mengajar yang terpilih di paras signifikan 0.05. Kajian ini mendapati lebih separuh daripada responden mengatakan bahawa objektif am pengajaran tatabahasa adalah untuk kemahiran berbahasa murid dan bakinya mengatakan perlu mengetahui hukum-hukum tatabahasa ataupun kedua-duanya sekali.
format Thesis
author Mohd.Tahir, Ahmad
author_facet Mohd.Tahir, Ahmad
author_sort Mohd.Tahir, Ahmad
title Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor
title_short Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor
title_full Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor
title_fullStr Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor
title_full_unstemmed Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor
title_sort pengajaran tatabahasa bahasa malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di negeri selangor
publishDate 1982
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8830/1/FPP_1982_1%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8830/
_version_ 1793156972841795584