Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia

Penyelidikan ini dijalankan bagi mengkaji masalah pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia, menghasilkan modul pembelajaran bagi menyelesaikan masalah pembalikan huruf dan menguji keberkesanan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdan Nasir, Nadia Shuhada
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98339/1/FBMK%202020%2053%20-%20IR.1.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98339/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.98339
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.983392022-09-01T02:34:47Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98339/ Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia Abdan Nasir, Nadia Shuhada Penyelidikan ini dijalankan bagi mengkaji masalah pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia, menghasilkan modul pembelajaran bagi menyelesaikan masalah pembalikan huruf dan menguji keberkesanan modul pembelajaran kepada murid disleksia. Teori yang digunakan dalam kajian ini ialah Teori Levinson (1994). Sampel kajian terdiri daripada 10 orang murid disleksia daripada Pusat Disleksia Malaysia di Ampang, Kuala Lumpur yang mengalami masalah pembalikan huruf secara serius. Penyelidikan ini menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual dan soal selidik. Manakala alat kajian yang digunakan pula ialah borang soal selidik dan nota lapangan. Lapan huruf yang mempunyai bentuk hampir sama yang biasa mengalami pembalikan oleh kanak-kanak disleksia berdasarkan Teori Levinson (1994), iaitu huruf ‘b’, ‘d’, ‘p’, ‘q’, ‘m’, ‘w’, ‘n’ dan ‘u’ telah dipilih dan disenaraikan dalam borang soal selidik. Soal selidik kemudian diberikan kepada responden, iaitu guru-guru di pusat disleksia untuk dijawab. Data kajian dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan semua subjek kajian mempunyai masalah pembalikan terhadap huruf-huruf tersebut. Namun, jenis-jenis huruf yang diterbalikkan adalah berbeza mengikut individu. Maka, bagi menyelesaikan masalah tersebut modul pembelajaran khusus telah dibentuk. Pengisian modul adalah berkaitan teknik-teknik pengajaran yang menggunakan kaedah multisensori dan proses penghasilan modul pula berdasarkan pendekatan Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR). Selepas modul yang dihasilkan mendapat pengesahan daripada pakar rujuk, iaitu presiden Persatuan Disleksia Malaysia, modul ini seterusnya diuji cuba kepada subjek kajian untuk melihat keberkesanannya dalam menyelesaikan masalah pembalikan huruf. Hasil kajian mendapati semua subjek kajian mampu menyebut dan menulis huruf-huruf yang mempunyai bentuk hampir sama dengan baik tanpa mengalami sebarang pembalikan selepas menggunakan modul ini. Modul pembelajaran ini dirangka bagi membantu para pendidik dan ibu bapa untuk merancang aktiviti yang sesuai dan berkesan dalam mengatasi masalah pembalikan huruf yang dialami oleh murid disleksia. 2019-10 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98339/1/FBMK%202020%2053%20-%20IR.1.pdf Abdan Nasir, Nadia Shuhada (2019) Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Dyslexic children - Education - Research
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
topic Dyslexic children - Education - Research
spellingShingle Dyslexic children - Education - Research
Abdan Nasir, Nadia Shuhada
Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia
description Penyelidikan ini dijalankan bagi mengkaji masalah pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia, menghasilkan modul pembelajaran bagi menyelesaikan masalah pembalikan huruf dan menguji keberkesanan modul pembelajaran kepada murid disleksia. Teori yang digunakan dalam kajian ini ialah Teori Levinson (1994). Sampel kajian terdiri daripada 10 orang murid disleksia daripada Pusat Disleksia Malaysia di Ampang, Kuala Lumpur yang mengalami masalah pembalikan huruf secara serius. Penyelidikan ini menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual dan soal selidik. Manakala alat kajian yang digunakan pula ialah borang soal selidik dan nota lapangan. Lapan huruf yang mempunyai bentuk hampir sama yang biasa mengalami pembalikan oleh kanak-kanak disleksia berdasarkan Teori Levinson (1994), iaitu huruf ‘b’, ‘d’, ‘p’, ‘q’, ‘m’, ‘w’, ‘n’ dan ‘u’ telah dipilih dan disenaraikan dalam borang soal selidik. Soal selidik kemudian diberikan kepada responden, iaitu guru-guru di pusat disleksia untuk dijawab. Data kajian dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan semua subjek kajian mempunyai masalah pembalikan terhadap huruf-huruf tersebut. Namun, jenis-jenis huruf yang diterbalikkan adalah berbeza mengikut individu. Maka, bagi menyelesaikan masalah tersebut modul pembelajaran khusus telah dibentuk. Pengisian modul adalah berkaitan teknik-teknik pengajaran yang menggunakan kaedah multisensori dan proses penghasilan modul pula berdasarkan pendekatan Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR). Selepas modul yang dihasilkan mendapat pengesahan daripada pakar rujuk, iaitu presiden Persatuan Disleksia Malaysia, modul ini seterusnya diuji cuba kepada subjek kajian untuk melihat keberkesanannya dalam menyelesaikan masalah pembalikan huruf. Hasil kajian mendapati semua subjek kajian mampu menyebut dan menulis huruf-huruf yang mempunyai bentuk hampir sama dengan baik tanpa mengalami sebarang pembalikan selepas menggunakan modul ini. Modul pembelajaran ini dirangka bagi membantu para pendidik dan ibu bapa untuk merancang aktiviti yang sesuai dan berkesan dalam mengatasi masalah pembalikan huruf yang dialami oleh murid disleksia.
format Thesis
author Abdan Nasir, Nadia Shuhada
author_facet Abdan Nasir, Nadia Shuhada
author_sort Abdan Nasir, Nadia Shuhada
title Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia
title_short Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia
title_full Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia
title_fullStr Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia
title_full_unstemmed Pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia
title_sort pembalikan huruf dalam kalangan murid disleksia
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98339/1/FBMK%202020%2053%20-%20IR.1.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98339/
_version_ 1743108564311867392