Peranan ICT Dalam Mengendalikan Kursus-Kursus Pengajian Umum: Kajian Kes di KUIM

Subjek-subjek umum merupakan pendedahan awal mengenal kemahiran-kemahiran asas yang diperlukan oleh pelajar-pelajar apabila memasuki sesebuah institusi pengajian tinggi. Di Kolej Universiti Islam Malaysia, subjek-subjek umum tersebut merangkumi TITAS, Hubungan Etnik, Kemahiran Berfikir, Kemahiran IC...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nurdiana Azizan, Badrul Munir Muhammad Nur
Format: Conference Paper
Language:Burmese
Published: 2009
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/1419
http://hdl.handle.net/123456789/1419
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Islam Malaysia
Language: Burmese
id my.usim-1419
record_format dspace
spelling my.usim-14192015-07-06T01:27:45Z Peranan ICT Dalam Mengendalikan Kursus-Kursus Pengajian Umum: Kajian Kes di KUIM Nurdiana Azizan Badrul Munir Muhammad Nur Subjek-subjek umum merupakan pendedahan awal mengenal kemahiran-kemahiran asas yang diperlukan oleh pelajar-pelajar apabila memasuki sesebuah institusi pengajian tinggi. Di Kolej Universiti Islam Malaysia, subjek-subjek umum tersebut merangkumi TITAS, Hubungan Etnik, Kemahiran Berfikir, Kemahiran ICT, Kemahiran Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris, Metodologi Penyelidikan dan Kokurikulum. Ia diperlukan bagi membolehkan pelajar menggunakan kemahiran tersebut di dalam bidang pengajian mereka dan seterusnya mengaplikasikan di dalam kerjaya mereka. Kertas kerja ini disediakan untuk memberi gambaran umum mengenai pengendalian subjek-subjek Pengajian Umum di Kolej Universiti Islam Malaysia, yang kebanyakan pelajarnya terdiri daripada lepasan STAM. Ia juga membincangkan tentang peranan, cabaran dan kesan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran subjek-subjek umum yang ditawarkan di KUIM. Satu penyelidikan mengenai hal ini telah dilakukan ke atas siswa-siswi KUIM dan hasilnya didapati bahawa pencapaian dan prestasi pelajar adalah pelbagai bergantung kepada latar belakang dan bidang mereka ceburi. Ini merupakan cabaran yang dihadapi oleh tenaga pengajar bagi memastikan pelajar dapat menggunakan kemahiran yang dipelajari selaras dengan perkembangan zaman dan kemajuan ICT. 2009-03-18T11:01:06Z 2009-03-18T11:01:06Z 2009-03-18T11:01:06Z Conference Paper http://hdl.handle.net/123456789/1419 my
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
language Burmese
description Subjek-subjek umum merupakan pendedahan awal mengenal kemahiran-kemahiran asas yang diperlukan oleh pelajar-pelajar apabila memasuki sesebuah institusi pengajian tinggi. Di Kolej Universiti Islam Malaysia, subjek-subjek umum tersebut merangkumi TITAS, Hubungan Etnik, Kemahiran Berfikir, Kemahiran ICT, Kemahiran Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris, Metodologi Penyelidikan dan Kokurikulum. Ia diperlukan bagi membolehkan pelajar menggunakan kemahiran tersebut di dalam bidang pengajian mereka dan seterusnya mengaplikasikan di dalam kerjaya mereka. Kertas kerja ini disediakan untuk memberi gambaran umum mengenai pengendalian subjek-subjek Pengajian Umum di Kolej Universiti Islam Malaysia, yang kebanyakan pelajarnya terdiri daripada lepasan STAM. Ia juga membincangkan tentang peranan, cabaran dan kesan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran subjek-subjek umum yang ditawarkan di KUIM. Satu penyelidikan mengenai hal ini telah dilakukan ke atas siswa-siswi KUIM dan hasilnya didapati bahawa pencapaian dan prestasi pelajar adalah pelbagai bergantung kepada latar belakang dan bidang mereka ceburi. Ini merupakan cabaran yang dihadapi oleh tenaga pengajar bagi memastikan pelajar dapat menggunakan kemahiran yang dipelajari selaras dengan perkembangan zaman dan kemajuan ICT.
format Conference Paper
author Nurdiana Azizan
Badrul Munir Muhammad Nur
spellingShingle Nurdiana Azizan
Badrul Munir Muhammad Nur
Peranan ICT Dalam Mengendalikan Kursus-Kursus Pengajian Umum: Kajian Kes di KUIM
author_facet Nurdiana Azizan
Badrul Munir Muhammad Nur
author_sort Nurdiana Azizan
title Peranan ICT Dalam Mengendalikan Kursus-Kursus Pengajian Umum: Kajian Kes di KUIM
title_short Peranan ICT Dalam Mengendalikan Kursus-Kursus Pengajian Umum: Kajian Kes di KUIM
title_full Peranan ICT Dalam Mengendalikan Kursus-Kursus Pengajian Umum: Kajian Kes di KUIM
title_fullStr Peranan ICT Dalam Mengendalikan Kursus-Kursus Pengajian Umum: Kajian Kes di KUIM
title_full_unstemmed Peranan ICT Dalam Mengendalikan Kursus-Kursus Pengajian Umum: Kajian Kes di KUIM
title_sort peranan ict dalam mengendalikan kursus-kursus pengajian umum: kajian kes di kuim
publishDate 2009
url http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/1419
http://hdl.handle.net/123456789/1419
_version_ 1645151167195381760