Adapting a Teacher Role Survey Instrument to a Malaysian Context
Satu kajian tentang kebolehgiiJlaan alatan Tinjauan Peranan Guru, yang dikembangkan Maes dan Anderson di Amerika Syarikat, dalam konteks Malaysia dibuat ke atas guru-guru pelatih Universiti Sains Malaysia. Perbandingan dapatan tentang respons terhadap butiran-butiran yang dikatakan berkait langsu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1986
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33726/1/jilid_08_artikel_07.pdf http://eprints.usm.my/33726/ http://apjee.usm.my/JPP_08_1986/jilid%2008%20artikel%2007.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Satu kajian tentang kebolehgiiJlaan alatan Tinjauan Peranan Guru, yang dikembangkan Maes dan
Anderson di Amerika Syarikat, dalam konteks Malaysia dibuat ke atas guru-guru pelatih Universiti
Sains Malaysia. Perbandingan dapatan tentang respons terhadap butiran-butiran yang dikatakan berkait
langsung dengan Lokas Kawalan Luaran dan Dalaman menunjuk bahawa guru-guru pelatih itu leb!h
"dalaman" dalam pengharapan terhadap peranan mereka sebagai seorang guru. Analisis lanjutan
memberi bukti-butir bahawa alatan Tinjauan Peranan Guru itu harus diubahsuai lagi untuk keadaan
Malaysia. |
---|